„Fakty I”, 1970 (1-4/4)

Fakty I to dwanaście fotografii wykonanych przez Tadeusza Rolke, ukazujących siedzącego przy stole mężczyznę, podpisujacego się na białych kartkach nazwiskiem Borowski oraz, za każdym razem, różnymi imionami. Działanie, jakie obserwujemy na fotografiach, odbyło się niepublicznie. Podpisując się, mężczyzna zachowuje nieporuszony wyraz twarzy. Działania wykonywane przez Borowskiego są proste i oszczędne, a zarazem - co podkreśla zestawienie fotografii obok siebie w trzech rzędach, po cztery w każdym - obsesyjne. Czynność sygnowania jest 'taśmowo' powtarzana, efekt ten wzmacnia układ fotografii - mamy wręcz wrażenie, że stykamy się z tym samym zmultiplikowanym wizerunkiem. Repetycji działania towarzyszy jednak zmiana: artysta sygnuję kartkę papieru za każdym razem jako ktoś inny. Autorstwu pracy, a zarazem samej realizacji towarzyszą znaki zapytania. Kto jest autorem? Rolke? Borowski? Który Borowski? Co jest w tym przypadku pracą? Fotografia? Działanie? Sygnatura?

(Luiza Nader, Konceptualizm w PRL, Warszawa 2009)