Matka i syn. (1-2/2)


Praca powstała w stylistyce podobnej do „Raju“. Artysta również posłużył się tu stroną z radzieckiej książeczki dla dzieci, by wprowadzając swoje klucze do interpretacji nadać całemu dziełu nowego znaczenia. „Matka i syn“ odwołuje się do innych prac Libery dotyczących ról płciowych i społecznych, szczególnie umiejscowienia w zinstytucjonalizowanych ramach pozycji kobiety.

Początek badań nad tym tematem, zauważalny właśnie w pracy „Matka i syn“, realizowany będzie potem na szerszą skalę i w innych projektach powstałych już w latach 90. (między innymi prace: „Jak tresuje się dziewczynki“, „Ciotka Kena“ czy „You Can Shave The Baby“).
Libera nie tylko krytycznie odnosi się do czysto estetycznego aspektu przedmiotów wytworzonych dla dzieci, dzięki którym mają nauczyć się funkcjonowania w społeczeństwie.

Poprzez nadanie nowej nazwy zwracamy również uwagę na relacje pomiędzy postaciami w niej zawartymi - niewinna dziecięca zabawa w matkę i dziecko jest tak naprawdę przygotowaniem dziewczynki do pełnionej w przyszłości roli społecznej, która zostaje jej zaszczepiona od najmłodszych lat. Bawiący się chłopiec zaczyna zaś pojmować, iż całe życie będzie mógł spędzić pod protektoratem kobiet-opiekunek, najpierw matki, z czasem żony. Libera pokazał w tej pracy, jak wiele naszych życiowych wyborów i decyzji opiera się na schematach zachowań wyniesionych z dzieciństwa, a przy tym jak ciężko jest się z tych schematów wyrwać.