„Nie wasz się pisać”
Koncert Wiktora Okroja

  • \
    Wiktor Okrój, materiały prasowe artysty (www.w-okroj.pl)

Koncert „Nie wasz się pisać” będzie premierowym wykonaniem utworów muzyka amatora Wiktora Okroja. Artysta od 2006 roku komponuje muzykę i pisze teksty, które dotychczas nie były prezentowane szerszej publiczności.

Reżyserka koncertu – Joanna Pawlik, która pracuje z Okrojem na co dzień w pracowni Artes w Krakowie, zaprosiła do współpracy muzyków Paulinę Owczarek i Ernesta Ogórka oraz Pawła Tomaszewskiego – uznanego aktora filmowego i teatralnego.

Okrój tworzy muzykę za pomocą programów muzycznych i syntetyzatora – jego utwory elektroniczne będą odtwarzane z komputera podczas koncertu i staną się motywem przewodnim do swobodnej improwizacji dla muzyków. Muzyka będzie tłem dla interpretacji tekstów Okroja przez Tomaszewskiego i samego piosenkarza.

Teksty: Wiktor Okrój
Muzyka: Wiktor Okrój, Paulina Owczarek i Ernest Ogórek
Wykonawcy: Paweł Tomaszewski, Paulina Owczarek, Ernest Ogórek, Wiktor Okrój
Scenariusz i reżyseria koncertu: Joanna Pawlik

Po koncercie Wiktora Okroja zapraszamy na koncert Agaty Wąsik. Oba koncerty są efektem współpracy krakowskiej artystki wizualnej Joanny Pawlik z jej przyjaciółmi-outsiderami - Wiktorem Okrojem i Agatą Wąsik. Koncert Wiktora Okroja rozpocznie się o godzinie 18:00, Agaty Wąsik o 19:00.

Wiktor Okrój

zainspirowany piosenką Tomasza Szweda „Poradnik początkującego kierowcy” w 2006 roku zaczął pisać własne wiersze oraz teksty piosenek. W 2011 roku zaczął za pomocą komputera komponować muzykę. W piosenkach opowiada o swoim życiu – o tym, co w nim przyjemne i o tym, co go boli. Mimo trudności wynikających z niepełnosprawności, intensywnie tworzy i próbuje dotrzeć do odbiorców. Spotkania autorskie Wiktora Okrója odbywały się m.in. w klubie Moliere w Krakowie, w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie, a także w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych i Słabosłyszących w Krakowie. Okrój uczestniczył w spotkaniach Koła Młodych przy Stowarzyszeniu Pisarzy Polskich w Krakowie prowadzonych przez prof. Bogusława Żurakowskiego. Na podstawie jego tekstów i muzyki został zrealizowany spektakl pt. „Nie ma jak na wsi” w reżyserii Aleksandry Barczyk.

Paweł Tomaszewski

urodził się w 1983 w Warszawie. W 2006 roku ukończył wydział aktorski krakowskiej PWST. Uczestniczył w licznych warsztatach aktorskich m.in. w Londynie i Los Angeles. W 2008 otrzymał nagrodę za najlepszy debiut aktorski w głównej roli męskiej w filmie Grzegorza Packa „Środa czwartek rano“ na festiwalu filmowym Młodzi i Film w Koszalinie. Zagrał w filmach m.in. Andrzeja Wajdy („Tatarak“, „Wałęsa“), Jerzego Stuhra („Obywatel“), Jana Komasy („Miasto 44“), Grega Zglińskiego („Wymyk“), Larsa Jessena („Hochzeitspolka“) czy Marcina Wrony („Chrzest“). Sympatię publiczności przyniosła mu rola boya hotelowego w serialu „Hotel 52“ w reż. Michała Kwiecińskiego i Grzegorza Kuczeriszki. Ma na koncie wiele ról teatralnych m.in w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Teatrze Starym w Krakowie i Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. Najważniejsze to: Oskar w „Blaszanym bębenku“ w reż. Adama Nalepy w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku oraz Mnich Bogdan Jański w „Klubie Polskim“ w reż. Pawła Miśkiewicza, Syn Jakuba Szeli w przedstawieniu Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego „W imię Jakuba S.“ w Teatrze Dramatycznym w Warszawie . W zespole artystycznym tego teatru był przez ponad 3 lata do września 2013. Obecnie uczestniczy w zdjęciach do serialu telewizyjnego pt. „Artyści" według scenariusza Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki.

Paulina Owczarek

urodzona w 1985, saksofonistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Gra na saksofonie altowym i barytonowym. Zajmuje się głównie muzyką swobodnie improwizowaną i współczesną kameralistyką. Współtworzy zespoły samBar, Instytut Intuicji, HiQ, Tajny i Saksofonarium. Bierze udział w projektach krakowskiej sceny muzyki improwizowanej (Bezdroża, Muzykoterapia, LabInt, Open Session), performansach łączących improwizowany taniec i muzykę (Free the Dance, poszlaki|wątki|strzępy, Passing Through Workshop) a także festiwalach poświęconych muzyce współczesnej, eksperymentalnej i improwizacji (Hurta Cordel, Musica Electronica Nova, Taller de Musica Improvisada, AudioArt, Sound Exchange, Krakowska Jesień Jazzowa, Discordian Community Riot, Lublin Jazz Festival, Art of Improvisation, Musica Privata, Mirror Mirror). Pomysłodawczyni i założycielka Krakow Improvisers Orchestra; grała m.in. w formacjach LANZA, OCD, MI65, Uncharted Territory i Satoko Fujii Orchestra. Współpracowała z London Improvisers Orchestra, krakowskim Teatrem Starym, Teatrem Sztuk w Oleśnicy i Operą Krakowską. Brała udział w prawykonaniach utworów saksofonowych. Doświadczenie w kolektywnej improwizacji dyrygowanej zdobywała przez lata współpracy z takimi zespołami jak LIO (Londyn), Orquestra de Improvisación (Malaga), Sin Anestesia (Barcelona), Discordian Community Orchestra (Barcelona) oraz Satoko Fujii Orchestra (Berlin).Tłumaczka literatury związanej z muzyką improwizowaną i propagatorka idei spontanicznej kreacji.

Ernest Ogórek

kontrabasista, gitarzysta basowy. Muzyk improwizator, działający również w dziedzinie sztuk wizualnych. Przerwał studia muzyczne, aby zdobyć wykształcenie jako rzeźbiarz.
Związany z krakowskimi zespołami improwizującymi: Sympli Romatikó, Krakow Improvisers Orchestra. Na co dzień pracuje jako animator kultury i pedagog w krakowskiej ARTzonie. Doktorant Wydziału Sztuki UP w Krakowie, prowadzi galerię ARTzona w Nowej Hucie w Krakowie.

Joanna Pawlik

urodzona w 1974, mieszka i pracuje w Krakowie. Doktorantka Wydziału Sztuki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (studia na Wydziale Malarstwa w latach 1994 -1999, dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka). Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią oraz wideo. Twórczość Joanny Pawlik oscyluje pomiędzy zagadnieniami społecznych mechanizmów wykluczenia a osobistymi przestrzeniami odczuwania. W swoich pracach m.in. video "Balans" czy "Schody" artystka bada granice własnego ciała, rozpracowuje pojęcie „normy społecznej” i – często w przewrotny sposób – atakuje „niepełnosprawność”. W ostatnich latach specyfiką twórczości Joanny Pawlik jest współpraca z artystami amatorami, z którymi realizuje swoje projekty m.in. wystawę „Myślę, że jesteś dziwny i bardzo Cię lubię” w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie. Autorka wielu wystaw indywidualnych (m.in. „Balans" Bunkier Sztuki, Kraków; "Ekonomia Utraty", Galleri 69, Oslo; "Spacer", Galeria Czarna, Warszawa 2009; "Bez Śladu", Otwarta Pracownia, Kraków 2006). Prace Joanny Pawlik pokazywano także na wielu wystawach zbiorowych, ostatnio w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Fotogalerie WUK, Wiedeń; DOX Contemporary Art Center, Praga. Laureatka nagród, wyróżnień oraz stypendiów, m.in. wyróżnienie na 37. Biennale Bielska Jesień w 2005, nagroda główna na Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 5 w 2008, stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2013, stypendium „Młoda Polska" w 2010, rezydencja 18th Street Arts Center, Santa Monica, Kalifornia (Stany Zjednoczone) w 2010. Prace Joanny Pawlik znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych, m.in. w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie (MOCAK), kolekcji Bunkra Sztuki w Krakowie, kolekcji Piotra Bazylki.


 

Zobacz także:

Wystawa i inne wydarzenia towarzyszące: