Album rodzinny (1-9/9)

Doświadczenia i wspomnienia wyniesione z rodzinnego domu wywarły istotny wpływ na Zbigniewa Liberę. Widać to zarówno w jego wypowiedziach, jak i w twórczości. Od wczesnego dzieciństwa wychowywany był przez kobiety (ojciec artysty zmarł, gdy ten miał zaledwie trzy lata), co wykształciło jego charakter i ukierunkowało poszukiwania artystyczne.

„Czytając wspomnienia artystów, często widzę, że to matki są motorem twórczości dzieci, a nie ojcowie. Moja mama była miłośniczką poezji, ale skrywała to, bo miała wrażenie, że poezja przynależy do innego życia i że ona na takie życie sobie nie może pozwolić.“ (cyt. za: „Jak wychowywano Zbigniewa Liberę“, Wysokie Obcasy, dodatek do Gazety Wyborczej z dnia 09.10.2004). Matka artysty namawiała jednak syna do samorozwoju - być może liczyła, iż na to „lepsze życie“ będzie mógł sobie kiedyś pozwolić.

W dziale Album rodzinny znajdują się trzy katalogi: „Dzieciństwo“, „Mama w stroju służbowym“ oraz „Zdjęcia babki. 1984“. W pierwszym z nich znajduje się kilka zachowanych fotografii dokumentujących najwcześniejsze lata życia artysty. „Mama w stroju służbowym“ to cykl zdjęć, które Libera zrobił swojej matce - pielęgniarce - ubranej w czepek i fartuch służbowy. „Zdjęcia babki“ z 1984 roku to fotografie wykonane w okresie opieki nad starszą kobietą, powstały podczas tworzenia takich prac, jak „Śpiąca babka“, „Regina G“ czy „Bez tytułu (babka)“, jednak finalnie nie weszły w skład żadnej z nich.

W Albumie rodzinnym znajduje się też kilka okazjonalnych zdjęć matki (w mieszkaniu, na wczasach), zdjęcia znajomych Libery z okresu młodości oraz przypadkowo wykonana przez matkę Libery fotografia, na której pojawiły się tajemnicze „siódemki“.