Performans

Opis pochodzi ze strony Filmoteki Muzeum

Film Brukselki łączy zainteresowanie artysty erotyzmem z dążeniem do godzenia człowieka z naturą, co przejawia się wykorzystaniem rekwizytów „naturalnego” pochodzenia. Film ma modularną strukturę, której kolejne elementy przedstawiają wariacje na temat danego elementu analizowanej rzeczywistości.

Struktura ta oparta jest na repetycji erotycznego wizerunku, co stanowi intermedialne nawiązanie do malarstwa statycznego i otaczającej go aury podniosłości. W ten sposób Zarębski aranżuje estetyczną i fetyszystyczną celebrację aktu odsłaniania kobiecych piersi.

Gorący, erotyczny motyw zostaje tu ujęty w ramy chłodnej konceptualnej figury stylistycznej, a nagie ciało modelki zlewa się z pierwiastkiem naturalnym, tworząc niezwykle wysmakowaną estetycznie konfigurację.

Opis na podstawie: K. Piotrowski, Krzysztof Zarębski. Erotematy słabnącego Erosa. Przyczynek do dziejów sztuki performance w Polsce i Stanach Zjednoczonych po 1968 roku, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”, Radom 2009; Ł. Ronduda, Sztuka polska lat 70. Awangarda, Warszawa 2009.
 

(ŁM)