Kolekcja

  • Mariola  Przyjemska , Flowers and Ass, 1988

Obraz był prezentowany na wystawie dyplomowej artystki zatytułowanej By miłość i wiara stały się również moim udziałem, na którą składały się prace odnoszące się do wątków mistyczno-duchowych. Ważnym elementem wystawy była rzeźba płonącej róży wykonana z betonu, która znajdowała się w centrum Galerii Dziekanka. 

W obrazie Flowers and Ass Przyjemska używa motywów kwiatowych, przedstawiając ludzką sylwetkę na intensywnym czerwonym tle, zatopioną w bujnych pąkach kwiatów. Specyfika przedstawienia odnosi się do prac Andy'ego Warhola przedstawiających kwiaty. Flowers and Ass jest pierwszym w dorobku twórczym artystki komentarzem do dziedzictwa pop-artu. Znikająca w olbrzymim pąku postać ukazana jest od tyłu i trudno odgadnąć jej płeć. Zanurza się w kwiatach, niczym człowiek znikający w piekielnym ogniu na średniowiecznym obrazie ołtarzowym. To metoda budowania alegorycznych wyobrażeń znana z obrazów takich jak Ogród rozkoszy ziemskich Hieronima Boscha.  

Obraz Flowers and Ass jest zaliczany do cyklu obrazów Przyjemskiej czerpiących z malarstwa religijnego i symboliki chrześcijańskiej, które powstawały w latach 1984–1991. W tym czasie jej twórczość pozostawała w dialogu z najważniejszymi artystami przełomu lat 80. i 90. – członkami Gruppy, grupą Neue Bieremiennost (Mirosławem Bałką Mirosławem Filonikiem i Markiem Kijewskim). Wszyscy oni w pewnym stopniu korzystali z kultury popularnej, ale bardzo często odnosili się też do religii. 

Dwoistość obrazu, rozpiętego między nawiązaniem do pop-artu lub fotografii reklamowej a malarstwem religijnym, jest sygnałem ważnego wątku w twórczości artystki. Przyjemska krytycznie przygląda się przemianom modeli konsumpcji, która w trakcie transformacji ustrojowej stała się nową religią. W późniejszych pracach artystka odwoływała się do fetyszyzmu towarowego i inspirowała opakowaniami, estetyką marki i reklamy.

Nakład: unikat
Rok powstania: 1988
Technika: farba olejna na płótnie
Wymiary: 139×198 cm

Sposób nabycia: zakup
Forma własności: kolekcja
Źródło: Mariola Przyjemska
Nr księgi: MSN: 4300-12-1/2023
Data nabycia:
Źródło finansowania: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego w ramach zadania Rozbudowa Kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie 2023

Inne prace tej artystki