Seria Pieszczotki jest częścią szerszego cyklu Teresy Gierzyńskiej zatytułowanego "O niej". Jest to cykl, który artystka rozpoczęła pod koniec lat 60. XX wieku i który kontynuuje do dziś. Pieszczotki, na które składa się 8 barwionych aniliną w gradiencie czerwieni odbitek, stanowi zamkniętą w ramach cyklu serię. Jej głównym tematem jest kobieca erotyka. Fotomontaże przedstawiają w zwielokrotnieniu fragmenty kobiecego ciała, często wydobywając jego najbardziej erotyczne elementy – piersi i sutki, pośladki, pomalowane na czerwono paznokcie, kobiece łono, kark, obojczyk. Fragmentyzacja kobiecego ciała odpowiada fragmentaryczności budowanej narracji – pocałunku, dotyku, erotycznego zbliżenia, relacji intymnej. To, co uderza w oglądzie tych prac to ich popartowy dystans. Kolorowe, pasiaste podkolanówki, dodatkowo barwione przez artystkę na żółto, stają się elementem relacji intymnej i nieodłącznym atrybutem kobiecej, „dziewczyńskiej” tożsamości. Podobnie stemplowane inicjały „T.G” stanowią część chłodnego odautorskiego komentarza – uprzedmiotowienia kobiecego ciała, które tutaj staje się strategią upodmiotowiania. Artystka gra ze słowem „pieszczotki”, które z jednej strony jest zdrobnieniem intymnej relacji dwojga ludzi, z drugiej zaś, określeniem kobiet, które wykorzystywane są do erotycznej zabawy. Wymowę cyklu podkreśla stopniowane natężenie czerwieni w każdej kolejnej pracy serii – od bladoróżowego po krwistą, uwodzicielską czerwień.
Nakład: unikaty Rok powstania: 1967-1978 Technika: fotomontaż, odbitka srebrowa barwiona aniliną, montowana na tekturze falistej PC V, flamastry, stemple
Wymiary: "PieszczotkiI",39,5×29,5cm;"PieszczotkiIII",39×29,5cm;"PieszczotkiIV",39,5×29,5cm;"PieszczotkiVI"39,5×29,5cm;"NrII",39×29,5cm,"NrIII",39,5×29,5cm;"NrV",39×29,5cm;"NrVII",39,5×29,5cm; cm
Sposób nabycia: zakup Forma własności: kolekcja Źródło: Pola Magnetyczne Nr księgi: MSN:4300-09/1-8/2019 Data nabycia: 21.11.2019 Źródło finansowania: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, 2019