warsztaty + bilet na wystawę
normalny: 30 zł
ulgowy: 20 zł
Zbiórka grupy w małej recepcji.
Warsztaty dla dorosłych, seniorów i młodzieży 16+.
Czy muzeum może być miejscem, które oddaje głos wielu perspektywom? Jak opowiadać o historii i tożsamości w sposób wrażliwy, sprawiedliwy i otwarty na różnorodność? Czym właściwie jest dekolonialność – i co może oznaczać w kontekście współczesnej sztuki?
Zapraszamy na warsztat poświęcony roli muzeów w opowiadaniu o świecie i związanym z tym dylematom. Punktem wyjścia będzie wspólne zwiedzanie „Wystawy niestałej. 4 × kolekcja” – ekspozycji prezentującej wybrane prace z kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Skupimy się na dziełach artystek i artystów pochodzących spoza Europy i Ameryki Północnej oraz na wątkach, które poruszają w swoich pracach.
W trakcie oprowadzania i rozmowy poszukamy odpowiedzi na pytania:
Jak twórcy z różnych kultur pokazują swoje pochodzenie i tożsamość?
W jaki sposób ich prace odnoszą się do przeszłości kolonialnej i narracji dominujących w świecie sztuki?
Jak wygląda dekolonialność w praktyce muzealnej – i jakie wyzwania się z nią wiążą?
Co mogą zrobić instytucje kultury, by tworzyć bardziej inkluzywne i sprawiedliwe przestrzenie?
Część refleksyjna warsztatu będzie również okazją do rozmowy o tym, jak dzisiejsze muzea mogą redefiniować swoje zadania: nie tylko gromadzić i prezentować sztukę, ale także budować nowe sposoby opowiadania o historii i współczesności.
Warsztat ma charakter otwartej dyskusji i nie wymaga wcześniejszego przygotowania. Zapraszamy wszystkie osoby ciekawe nowych perspektyw i gotowe do wspólnego przyglądania się temu, czym może (a może powinna) być dekolonialność w muzeum.
Omówimy, w jaki sposób instytucje kultury, takie jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, mogą wspierać różnorodność perspektyw i promować twórczość artystów z różnych części świata.
Agata Andrzejewska — edukatorka współpracująca z działami edukacji w MSN i Zamku Królewskim. Interesuje się sztuką współczesną, szczególnie rzeźbą i fotografią. Prowadzi badania z zakresu dekolonialnej muzeologii oraz nowomaterialistyczych teorii w sztuce. Studiuje historię sztuki oraz Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim.