Wystawa prezentuje niematerialne prace artystyczne (performansy, protokoły, filmy, nagrania dźwiękowe) ze zbiorów Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz z Kolekcji Kontakt w Wiedniu.
Prace będą prezentowane na EKSPOZYCJI WERTYKALNEJ zlokalizowanej w centrum monumentalnej klatki schodowej oraz w ramach WIDEOKLUBU, PROGRAMU PERFORMATYWNEGO I PROGRAMU KINOWEGO. Każdy z tych elementów stanowi integralną część Republiki cyników. Program wystawy i informacje o biletach znajdują się w sekcji „Szczegółowy program wystawy" poniżej.
Pierre'a Bal-Blanca
Republika cyników – plac Defilad przedstawia inne ujęcie historyczne praktyki performatywnej. Wystawa wychodzi od hipotezy, że performans – a przynajmniej postawa performatywna – zaistniał już w starożytności, na co szczególny wpływ miała konkretna szkoła filozoficzna, a mianowicie cynizm.
Starożytny cynizm, reprezentowany m.in. przez Diogenesa (413–323 p.n.e.), opowiada się za życiem w zgodzie z naturą, odrzuceniem kategorii społecznych na rzecz pozornie paradoksalnej hierarchii, w której ludzie powinni naśladować zwierzęta, wyzbywać się dóbr materialnych, dążyć do samowystarczalności (autarkii). Filozofię tę przekazywano nie tyle poprzez koncepcje, ile przez gesty – prezentowanie postaw w sferze publicznej, sposób działania w relacji z innymi, słowa wcielone w czyny.
Trwająca pięć tygodni wystawa została podzielona na pięć tematów nawiązujących do filozofii cyników:
Kolekcja Kontakt powstała w 2004 roku jako stowarzyszenie non profit, które zajmuje się zjawiskami w sztuce Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej, niedostatecznie opisanymi przez historię sztuki. Nazwa Kolekcji jest hołdem oddanym Júliusowi Kollerowi, który w latach 60. zaczął tworzyć cykl prac zatytułowanych zbiorczo KONTAKT (Antihappening). Swoim poszukiwaniem nowych perspektyw i alternatywnych sposobów działania Koller zainspirował stowarzyszenie do tego, by przy okazji jubileuszu dwudziestolecia postawić pytania o scenariusze przyszłości zarówno z perspektywy artystycznej, jak i instytucjonalnej, odnosząc się do prac niematerialnych, które składają się na znaczną część kolekcji. Jest to też powód, dla którego na wystawie nie pojawia się fizycznie żadna z prac z Kolekcji Kontaktu, które reprezentowane są na niej poprzez koncepcje artystyczne i idee uwiecznione na filmach, w pracach dźwiękowych, performansach i manifestach.
Republika cyników – plac Defilad
10.05–8.06.2025
Współpraca między Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Kolekcją Kontakt w Wiedniu.
Kurator
Pierre Bal-Blanc
Współpraca kuratorska
Sebastian Cichocki
Produkcja
Olga Pawlak, Hephzibah Druml
Realizacja wystawy
Hleb Burnasheu, Yauheni Chernichenka, Szymon Ignatowicz, Aleksander Kalinowski, Artur Parkot, Przemysław Pryciak, Paweł Sobczak, Marcin Szubiak, Tomasz Wrześniowski
Konserwacja i ewidencja
Anna Pomorska, Michał Kożurno, Joanna Dziewanowska, Mada Zielińska, Adrian Antoniewicz
Projekt konstrukcji
Adam Jakubowski – Cube Techniki Rusztowaniowe
Projekt architektoniczny
Aleksander Kalinowski
Konsultacja dźwiękowa
Anna Zaradny, Paweł Parzuchowski
Identyfikacja wizualna i opracowanie graficzne wystawy
Gosia Stolińska, Martyna Wyrzykowska
Koordynacja komunikacji
Anna Cygankiewicz, Aleksandra Urbańska
Komunikacja
Maria Nóżka, Przemysław Rydzewski, Aleksandra Urbańska, Iga Winczakiewicz, Olga Zawada
Tłumaczenia
Mikołaj Denderski, Wiesław Kroker, Aleksandra Paszkowska, Christopher Smith
Redakcja prowadząca
Aleksandra Urbańska
Korekta
Lingventa
Koordynacja programu publicznego
Paweł Nowożycki
Edukacja
Karolina Iwańczyk, Marta Przybył
Kino
Aleksandra Jeglińska, Anna Pokłosiewicz
Dostępność
Wioleta Jóźwiak
Opieka publiczności
Cezary Wierzbicki, Anna Ragan