EKSPOZYCJA WERTYKALNA

Republika cyników - plac Defilad

Czerwona flaga z wypaloną lub wyciętą dziurą.
Marcus Geiger, Bez tytułu, 2017

Wystawa składa się z pionowej instalacji stojącej w centrum monumentalnej klatki schodowej Muzeum. Poruszająca się schodami publiczność staje się mimowolnym uczestnikiem zmieniającego się na ich oczach performansu. 

Instalacja odwołuje się do koncepcji społeczeństwa kontroli, przedstawionej przez Michela Foucaulta w książce Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Książka, napisana wkrótce po pobycie filozofa w Warszawie w 1958 roku, dotyczy internalizacji norm i zasad społecznych, a jako metaforę dyscyplinującej władzy traktuje architekturę panoptyczną, której model realizuje Pałac Kultury. 

Artystki i artyści prezentowani na EKSPOZYCJI WERTYKALNEJ

Cezary Bodzianowski
Anna Daučíková z Norbertem Lacko
Marcus Geiger
Július Koller
Katalin Ladik
Teresa Murak
Gela Pataszuri, Ei Arakawa, Sergei Tcherepnin
Anna Zaradny
Pierre Bal-Blanc, Partytura do Republiki cyników: Ètienne Baudet, Pejzaż z Diogenesem według ryciny Nicolasa Poussina, 2024, Fot. Pat Mic
Zdjęcie przedstawiające ledowy ekran zawieszony na rysztowaniu i emitujący performens Kataliny Ladik.
Katalin Ladik, Białe zejście. Według Aktu schodzącego po schodach, 2024, fot. Pat Mic
Zdjęcie wieży zbudowanej z rusztowania z czerwonym banerem ze znakiem zapytania i czerwono, dziurawą flagą.
Július Koller, Sytuacja kulturowa ze znakiem zapytania (U.F.O.), 1992/2025 oraz Marcus Geiger, Bez tytułu, 2017–2025, fot. Pat Mic
Zdjęcie ekranu led zawieszonego na rusztowaniu wyświetlającego performans Cezarego Bodzianowskiego.
Cezary Bodzianowski, Wiosenny deszcz, 2024, fot. Pat Mic
Zdjęcie z różową płachtą materiału przerzuconą przez balustradę przy klatce schodowej MSN.
Marcus Geiger, Bogactwo narodów, czołg T 34–85, 1991, fot. Pat Mic
Zdjęcie przedstawia rzeźbę w szklanej gablocie wyeksponowaną na tle czarno-białych fotografii.
Teresa Murak, Popiersie, 1975–1976 oraz Dokumentacja akcji Labirynt – przestrzeń podziemna, Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego, Warszawa, 1989, 1989, fot. Pat Mic
Czarno-biała fotografia przedstawiająca kobietę w bieliźnie lub stroju kąpielowym.
Teresa Murak, Zasiew 1975/76, 1976, fot. Pat Mic
Zdjęcie przedstawiający ledowy ekran na rusztowaniu, emitujący performans Anny Daucikovej i Norberta Lacko.
Anna Daučíková z Norbertem Lacko, Och, ha i uff, 2022, fot. Pat Mic
Home|
EKSPOZYCJA WERTYKALNA