Oprowadzanie Magdy Lipskiej
Wystawa „Bez mistrza, bez pana. Ruchomy obraz i feministyczne tworzenie światów ”

  • Oprowadzanie Magdy Lipskiej

    Widok wystawy „Bez mistrza, bez pana. Ruchomy obraz i feministyczne tworzenie światów”

Zapraszamy na ostatnie eksperckie oprowadzanie po wystawie „Bez mistrza, bez pana. Ruchomy obraz i feministyczne tworzenie światów ”. Z publicznością spotka się kuratorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie Magda Lipska.

 

Wystawa Bez mistrza, bez pana. Ruchomy obraz i feministyczne tworzenie światów prezentuje filmy o kobietach zrobione przez kobiety. Składają się na nią stylistycznie zróżnicowane prace z gatunku non-fiction, w tym film dokumentalny, eksperymentalny, sztuka wideo, film edukacyjny i eseje filmowe. Twórczynie osadzone są w różnorodnych kontekstach geograficznych: północna i południowa Ameryka, Azja, Australia, Europa Zachodnia, kraje dawnego bloku wschodniego.

Większość prac powstawała od lat 70. do 90., w czasach, gdy ruch wyzwolenia kobiet zyskiwał międzynarodowy zasięg. Wiele z nich – jako wyraz feministycznego aktywizmu, inne – poza jakimkolwiek zorganizowanym ruchem społecznym. Jeszcze inne zostały stworzone przez kobiety, które nie identyfikowały się z feminizmem, nawet jeśli w swoich filmach poruszały istotne dla niego zagadnienia. Wystawa składa hołd pionierkom kina kobiecego, a kwestie, które ich prace poruszają, przypominają o palących problemach współczesności.

 

*Wstęp w cenie biletu: 15 złWid

Magda Lipska jest kuratorką i teoretyczką sztuki. Od 2009 pracuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Autorka i współautorka wystaw, publikacji, programów fimowych i performatywnych m.in: Kto napisze historię łez? Artystki o prawach kobiet (2021), Nadzieja jest w innym kolorze (2019), Niepodległe. Kobiety i dyskurs narodowy (2018), Danwen Xing. A Personal Diary (2017) oraz Least the Two Seas Meet (2015) z Tarekiem Abou el Fetouhem. Jej teksty zanlazły się m.in w: Points of Convergence. Alternatywne spojrzenia na performance, Historie filmu awangardowego. Od dadaizmu do postinternetu i Pawlenski. Wraz z Moniką Talarczyk jest redaktorką książki Hope is of a Different Color. From the Global South to the Łódź Film School wydanej w 2022 przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.