Kolekcja

  • Sanja Iveković, Niewidzialne kobiety Solidarności, 2009

    fot. Bartosz Stawiarski
  • Sanja Iveković, Niewidzialne kobiety Solidarności, 2009

Projekt zrealizowany na zaproszenie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie dotyczy marginalizacji w polskiej narracji historycznej – i w polityce – kobiet-uczestniczek ruchu wolnościowego, jakim była „Solidarność”. Chcąc postawić „pomnik niewidzialnych kobiet”, artystka skoncentrowała się na prywatnych narracjach, które nie zmieściły się ani w prawicowym, ani w lewicowym dyskursie współczesnego życia politycznego w Polsce. Jednym z pierwszych działań Iveković było „zawłaszczenie” okładki magazynu Wysokie Obcasy (dodatku do Gazety Wyborczej), na której znalazła się modyfikacja słynnego plakatu Tomasza Sarneckiego, użytego podczas pierwszych wolnych wyborów w Polsce w 1989 roku. Tam w cytacie z westernu W samo południe Gary Cooper zamiast rewolweru trzymał kartę wyborczą – teraz na plakacie znalazła się sylwetka kobiety. Częścią projektu była też publikacja na łamach Krytyki Politycznej (w „obrazkowym” wydaniu tego pisma, przygotowanym przez Artura Żmijewskiego i Maurycego Gomulickiego) portretów zaangażowanych w opozycyjną działalność kobiet, które, jak mówi Iveković, zostały wymazane ze zbiorowej pamięci.

Rok powstania: 2009
Technika: lightbox, portrety na piance fotograficznej
Wymiary: zmienne

Materiał: folia poliestrowa, rama aluminiowa, arkusz z tworzywa sztucznego, pianka fotograficzna, system zasilający, świetlówki
Sposób nabycia: zakup
Forma własności: kolekcja
Źródło: Sanja Ivekovic
Nr księgi: MSN: 4300-21/2011
Data nabycia:
Źródło finansowania: Praca zakupiona dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Zobacz także