Filmoteka Muzeum

Film składa się z dwóch części. W pierwszej Żmijewski dokumentuje ćwiczenia grupy żołnierzy przeprowadzone pod pomnikiem Berlingowców w Warszawie, a w drugiej próbuje zrekonstruować zaobserwowane zachowania w przestrzeni sali ćwiczeń baletowych, jednocześnie pozbawiając ich uczestników mundurów. „Efekt jest już tylko komiczny – władza przestała mieć nad nimi władzę – odzyskali swoje znacjonalizowane ciała. One znów należą do nich" – komentuje artysta.

Zabieg obnażania maszerując żołnierzy pozwala na podkreślenie mechanizmów, które z nagiego ciała mają stworzyć „maszynę wojenną” w rękach instytucji państwowych. Proces ten został szczegółowo opisany przez Michela Foucault w „Nadzorować i karać”. Opiera się on przede wszystkim na surowych regulaminach i drobiazgowej kodyfikacji dozwolonych i zakazanych zachowań. Jedynym momentem oporu wobec tego systemu – według Żmijewskiego – może być nagie ciało ludzkie, które zachowuje się zawsze nieprzewidywalnie i nie daje się wpisać w żadne ustalone odgórnie schematy.

Zdjęcia: Jędrzej Niestrój

Opis na podstawie: http://culture.pl/pl/tworca/artur-zmijewski

(DM)

Rok powstania: 2000
Czas trwania: 7'21"
Język: polski (angielskie napisy)
Oryginalne media: BETA SP

© Artur Żmijewski