Filmoteka Muzeum

Wisielec – jako jedna z „ikon końca” tak lubianych przez artystę – wpisuje się w szereg prac Dawickiego na temat śmierci. Możemy do nich zaliczyć m.in. Armagedon (2004), Vanitas (2005) czy Ból ojca (2010).

Za pomocą środków wizualnych Dawicki prowadzi w tych pracach poetycką, silnie egzystencjalną narrację, z jednej strony odsyłającą do całościowych, uniwersalnych aspektów kondycji ludzkiej, z drugiej strony będącą gorzką konstatacją, że projekt potwierdzania kondycji upadku, śmierci sztuki nigdy nie zostanie zakończony, że może go domknąć tylko śmierć artysty.

Wisielcu Dawicki snując wizję swojej samobójczej śmierci jednocześnie kreuje generalną metaforę dotyczącą ludzkiego życia i śmierci: „Każdy z nas rodzi się z pętlą na szyi jak ten baloniarz, jako dzieci jej nie czujemy, balony utrzymują nas w górze, możemy wręcz latać. Z biegiem czasu, starzenia się balonów ubywa, a pętla się zacieśnia”.

Wisielec, zwany również Baloniarzem powstał w ramach pracy nad filmem fabularnym Performer poświęconym twórczości Oskara Dawickiego. W ścieżce dźwiękowej Dawicki odnosi się ironicznie do różnicy pomiędzy filmem realizowanym w profesjonalnych warunkach kinematograficznych a amatorskich, charakterystycznych dla świata sztuki współczesnej.

(ŁR)

Rok powstania: 2010
Czas trwania: 5'26''
Język: polski (angielskie napisy)
Oryginalne media: HD video

© Oskar Dawicki, Muzeum Sztuki w Łodzi