Sztuka, neuroróżnorodność i dostępność
Nieograniczona kultura | WEBINAR
Udział bezpłatny. Wymagana rejestracja online na stronie
Link do spotkania zostanie przesłany dzień przed wydarzeniem na adres e-mail podany w formularzu rejestracyjnym.
Spotkanie będzie tłumaczone na polski język migowy (PJM).
Zapewniamy automatyczne napisy na żywo.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie wraz z Fundacją Nieograniczona im. Bogny Olszewskiej serdecznie zapraszają na pierwszy z cyklu webinarów podsumowujących projekty zrealizowane w ramach 4. edycji Stypendium im. Bogny Olszewskiej.
O webinarze
Jakie są wyzwania i mocne strony współpracy osób neuroatypowych z instytucjami kultury? W jaki sposób neuroodmienność kształtuje proces twórczy i odbiór sztuki? A wreszcie – jak galerie i muzea mogą stać się bardziej dostępnymi i przyjaznymi przestrzeniami dla neuroodmiennych artystów_ek i odbiorców_czyń?
Podczas spotkania poszukamy odpowiedzi na te pytania w rozmowie, którą poprowadzi Kot. Do dyskusji zaproszone zostały Zofia Kuligowska, Mateusz Kowalczyk oraz Dobro Hada-Jasikowska. Osoby biorące udział w panelu podzielą się swoimi doświadczeniami – zarówno jako twórcy_czynie, jak i odbiorcy_czynie kultury.
Dyskusja będzie punktem wyjścia do namysłu nad konkretnymi zmianami, które instytucje mogą wdrożyć, by stać się miejscami inkluzywnymi. Jej temat wynika z działania stypendialnego Kota, który w ramach 4. edycji Stypendium im. Bogny Olszewskiej badał dostępność wystaw dla neuroróżnorodnych osób transpłciowych i niebinarnych.
Dla kogo?
Webinar skierowany jest do osób pracujących w instytucjach kultury i sztuki, osób edukatorskich, animatorek i animatorów, osób pracujących w organizacjach pozarządowych, a także wszystkich, którzy poszukują narzędzi do tworzenia bardziej inkluzywnych i dostępnych praktyk kulturalnych.
Osoby uczestniczące w panelu:
Kot (on/jego) | prowadzenie
Laureat 4. edycji Stypendium im. Bogny Olszewskiej. Badacz społeczny, aktywista, student kierunku Kuratorstwo i Realizacja Wystaw na Akademii Sztuki w Szczecinie. Angażuje się we wsparcie queerowych osób uchodźczych w kolektywie Queer Without Borders oraz w lokalne działania na rzecz osób LGBTQ+ w Stowarzyszeniu TęczArt. Prywatnie opiekun dwóch kotów.
Mateusz Kowalczyk (on/jego)
Artysta intermedialny, doktorant Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Członek międzynarodowego zespołu badawczego EMOROB oraz Biura Usług Postartystycznych. W swoich działaniach porusza tematykę zaangażowania społecznego, praktyk kolektywnych i sztuki jako narzędzia zmiany. Laureat stypendiów m.st. Warszawy (2024), Akademie Schloss Solitude (2024) oraz stypendium badawczego Funduszy Wyszehradzkich (2025).
Zofia Kuligowska (ona/jej)
Artystka performance, absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. W swojej praktyce artystycznej interesuje się zagadnieniami kolektywnej troski i tworzenia środowisk uwzględniających neuroróżnorodność. Współtworzy duet Rudger Power. Obecnie pracuje nad projektem THE ANCHOR, eksplorującym etyczne modele współpracy w cyfrowych kolektywach artystycznych. Swoje prace prezentowała w Polsce i za granicą, m.in. w Rumunii, Holandii i Norwegii.
Dobro Hada-Jasikowska (ono/ich)
Artystka wizualna i kuratorka, studentka kierunku Kuratorstwo i Realizacje Wystaw na Akademii Sztuki w Szczecinie. W swojej praktyce porusza tematy tożsamości i przynależności, czerpiąc z literatury oraz teorii feministycznej i queer. Tworzy obiekty i instalacje tekstylne. Ich prace prezentowane były m.in. w galerii Lokal_30, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie oraz na 22. Przeglądzie Sztuki Survival. Jako kuratorka współtworzyła wystawy w ramach festiwali HUNTING FOR PAINTING i Młode Wilki.
Stypendium im. Bogny Olszewskiej
Stypendium jest wspólną inicjatywą Fundacji Nieograniczona oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, upamiętniającą przedwcześnie zmarłą pracownicę Muzeum, Bognę Olszewską. Kontynuując jej misję zaangażowania w kwestie społeczne, stypendium wspiera młode osoby zainteresowane sztuką współczesną i działające na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem. Jego celem jest podnoszenie kompetencji kadr kultury w zakresie dostępności oraz budowanie sieci wsparcia.
