Sztuka - język nieobcy
Zajęcia dla grup z instytucji socjoterapeutycznych, resocjalizacyjnych i zakładów karnych
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza grupy zorganizowane na cykl bezpłatnych spotkań kierowany do młodzieży i osób doroslych z instytucji socjoterapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz zakładów karnych.
W skład cyklu wchodzą trzy spotkania odbywające się w dogodnych dla grupy terminach. Każde spotkanie trwa 90 minut i składa się z dwóch części: rozmowy i warsztatu. Spotkania odbywają się w oparciu o bieżące wystawy Muzeum. Zapisu grupy można dokonać pod adresem mailowym zapisy@artmuseum.pl, lub pod numerem telefonu 22 596 40 00.
Sztuka, zwłaszcza współczesna, często wydaje się być niezrozumiała i obca. Z tego powodu wiele osób rezygnuje z kontaktu z nią, z góry zakładając, że nie ma to dla nich sensu. Tymczasem jest to po prostu jedna z metod komunikacji, język złożony z pewnych zasad, znaków, którego wcale nie jest tak trudno się nauczyć. Przy okazji nauka ta może być niesamowitą przygodą.
Zdecydowanie łatwiej i przyjemniej jest uczyć się w grupie, zwłaszcza języka obcego, dlatego proponujemy cykl zajęć z języka sztuki.
I. Pytania czy odpowiedzi? Na co stawia sztuka? Co jest jej głównym celem?
Przebieg zajęć
Praca na wystawie J.Kollera (30 do 45 min):
- czym jest sztuka konceptualna? Dlaczego Koller jest jej przedstawicielem?
- znak zapytania w twórczości Kollera - wspólna analiza kilku prac Kollera w świetle całej jego koncepcji
- analiza kilku innych prac - na ile są pytaniem a na ile odpowiedzią
- czego oczekujemy od sztuki: pytań czy odpowiedzi?
Warsztat
- znak zapytania i inne znaki interpunkcyjne - co mogą wyrażać?
- przykłady poezji konkretnej Dróżdża
- próba zbudowania komunikatu/pracy plastycznej z użyciem wyłącznie znaków interpunkcyjnych
- wspólna analiza stworzonych komunikatów
II. Myśl jako podstawowe tworzywo sztuki, jak nadać myśli formę i czy zawsze to konieczne?
Przebieg zajęć
Rozmowa z prezentacją (30 do 45 min):
- jakie mogą być sposoby nadawania myśli formy?
- droga od pomysłu do realizacji dzieła
- forma a kształt - czy to to samo?
- co to znaczy zmaterializować myśl? Jak to zrobić i czy to zawsze konieczne?
Warsztat - tworzenie koncepcji wystawy:
- co jest ważne przy tworzeniu wystaw - analiza
- podział uczestników na grupy
- każda z grup losuje z przygotowanego zestawu jeden tytuł i wymyśla plan wystawy. Gdzie miałaby się odbywać? Jakie prace miałyby się na niej znaleźć (każdy uczestnik z grupy może wymyślić jedną pracę)? Do kogo miałaby być głównie skierowana?
- finał - jest analiza tego, co powstało (czy to już jest sztuka?)
III. Znaki języka sztuki (abstrakcja)
Przebieg zajęć
Rozmowa, prezentacja (30 do 45 min)
- czym jest abstrakcja? (abstrakcja jako podstawa języka sztuki)
- czym są symbole i do czego służą?
- analiza kilku prac abstrakcyjnych, próby odczytania, interpretacji
Warsztat:
- zabawa znakami (litery, cyfry, figury geometryczne)
- tworzenie pracy do wylosowanego tytułu
- grupowe dopasowywanie tytułów do powstałych prac
Zajęcia są prowadzone przez Karolinę Żyniewicz - absolwentkę Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, artystkę wizualna, która sztukę traktuje jako najszersze możliwe pole badawcze. Interesuje ją twórczy eksperyment z udziałem różnych form materii organicznej, w tym ludzi. Jej działania mają charakter interdyscyplinarny, na pograniczu sztuki i nauki, głównie biologii. Niezwykle istotny jest dla niej edukacyjny wymiar sztuki (stąd m.in. współpraca z działem edukacji MSN). Tworzy sytuacje badawcze dotyczące stanów granicznych, obrzydzenia, odrzucenia, lęku. Stawia na bezpośrednie relacje międzyludzkie oraz relacje człowieka z innymi istotami żywymi, promując ideę posthumanizmu. Ostatnio żyje i pracuje twórczo z owadami. Z jej twórczością można zapoznać się na stronie.
Scenariusze można pobrać w formie PDF: Sztuka - język nieobcy.