Festiwal

Wakacyjny program Sonics & Scenics

Festiwal sztuki dźwięku i filmów artystycznych

26.06.2025–21.09.2025

Czas

26 czerwca–21 września

Miejsce

Audytorium, klatka schodowa, wieża kinowa, kino, audioguide'y
 

Wstęp

Udział w wydarzeniach holu muzeum i wieży kinowej jest wolny dzięki współpracy z marką Audi. Na wydarzenia organizowane w KINOMUZEUM obowiązują bilety.

Latem, zakamarki Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie rozbrzmiewać będą piosenkami, zaklęciami, szumami, opowieściami, echami, cieniami akustycznymi i rozmowami, podczas szeregu wydarzeń opartych na działaniu niewidzialnych fal kształtujących pełne doświadczenie różnych miejsc, krajobrazów i architektury. Program, którego kuratorami i producentami są The Wapping Project z Londynu oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, obejmuje interwencje, instalacje, performansy, pokazy filmowe i dyskusje, w tym serię nowych prac dźwiękowych zamówionych u artystek pracujących w Polsce i Wielkiej Brytanii, a także zestaw krótkich filmów irlandzkiej artystki i reżyserki mieszkającej w Bath, Mairéad McClean.

Barbara Kinga Majewska i Una Lee stworzą specjalne ścieżki do audioprzewodnika Muzeum, zabierając słuchaczy w dźwiękowe podróże przez betonowe schody i wyobrażone korytarze. Nikki Sheth przeniesie pejzaże dźwiękowe z oddziału MSN w domu architektów Oskara i Zofii Hansenów w Szuminie do foyer budynku przy Marszałkowskiej 103 za pomocą ośmiokanałowej instalacji dźwiękowej, złożonej z nocnych nagrań terenowych. Aleksandra Słyż w swojej pracy wstrząśnie nowym betonem budynku. A Chu-Li Shewring zmieni wieżę prowadzącą do Kinomuzeum w rozbrzmiewające brzęczeniem gniazdo termitów drążących ściany.

Filmy Mairéad McClean, prezentowane jako współczesne „kroniki filmowe” przed seansami kinowymi przez całe lato, będą rodzajem audiodokumentacji archiwalnych obrazów z Archiwum Filmów Domowych przedstawiających fragmenty codziennego życia w powojennej Polsce: wakacje nad morzem, place zabaw, pożegnania na parkingach, wspólne posiłki i gesty czułości. Pracując z taśmami filmowymi 8 i 16 mm, McClean zastanawia się, jak brzmi pamięć. Zamiast rekonstruować rzeczywistość utraconych intymnych chwil na zniszczonej i porysowanej taśmie filmowej, przywołuje fantomowe ślady oddechu, szmerów i wibracji ludzi przebywających razem w kadrze filmu.

Podczas czterodniowego programu publicznego (od 26 do 29 czerwca) nowym pracom dźwiękowym towarzyszyć będą projekcje, koncerty i sesje odsłuchowe. W audytorium, Gascia Ouzounian, profesora muzykologii na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz wykładowczyni i tutorka muzyki w Lady Margaret Hall w Oksfordzie, poprowadzi serię spotkań z artystkami dźwiękowymi, W kinie zaprezentujemy filmy autorstwa m.in. Andrei Luki Zimmerman, Mairéad McClean, Larissy Sansour & Sørena Linda, Chu-Li Shewring & Adama Gutcha. Katarzyna Szczerba opowie o procesie udźwiękawiania obrazów filmowych.

Każdy wieczór programu publicznego zakończy się koncertem na żywo. Wystąpią Antonina Nowacka z zespołem, Barbara Kinga Majewska, Karolina Kobielusz (Hermeneia), Teoniki Rożynek z Martyną Chojnacką oraz Una Lee wraz z warszawskim chórem kameralnym Sirenes. W ostatnich dniach festiwalu Sonics & Scenics (20 i 21 września) odbędzie się premiera wydawnictwa muzycznego Teoniki Rożynek, zamówionego specjalnie na festiwal, koncert Aleksandry Słyż oraz performatywny wykład Jennifer Walshe.


Festiwal organizowany przez The Wapping Project w Londynie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (MSN) jest wspierany przez British Council jako część UK/Poland Season 2025.

Instalacja dźwiękowa Aleksandry Słyż funkcjonuje do 13 września, w soboty, w godzinach 14:00–16:00 (wejście przez wieżę kina)

Instalacja dźwiękowa Chu-Li Shewring do 21 września funkcjonuje w godzinach otwarcia Kinomuzeum (w ścianach wieży kinowej)

Instalacja Nikki Sheth do 21 września funkcjonuje w Galerii A przy Audytorium (poziom 0) w godzinach otwarcia Muzeum (jest wyłączana podczas wydarzeń w Audytorium).

Prac dźwiękowe Barbary Kingi Majewskiej i Uny Lee, skomponowanych na muzealne audioguide'y można odsłuchać odbierając zestaw słuchawkowy w recepcji MSN-u przy zakupie biletu na wystawę

Krótkometrażowe filmy Mairéad McClean będą wyświetlane do 21 września przed wieczornymi seansami w Kinomuzeum (od czwartku do niedzieli)

The Wapping Project

The Wapping Project to platforma służąca ciągłemu rozwojowi idei i osób, założona przez Women’s Playhouse Trust (WPT), organizację charytatywną zarejestrowaną w Anglii w 1981 roku. Jej celem jest wspieranie osób, których głosy i historie zasługują na uwagę. Dotyczy to głównie kobiet, często tych, których droga życiowa i/lub zawodowa nie była łatwa, a ponad wszystko tych, które wierzą w synergię, w tworzenie czegoś większego niż byłoby możliwe do osiągnięcia w pojedynkę. Przez lata zarówno WPT, jak i The Wapping Project wspierały kariery wielu pisarzy, choreografów, kompozytorów, artystów wizualnych, filmowców i fotografów. Obecnie The Wapping Project jest organizacją wędrowną, definiowaną przez swoje podstawowe zasady: indywidualizm, ambicję, eksperymentowanie i współpracę.

Ostatnie projekty obejmują: pełnometrażowy film artystyczny Wayfaring stranger autorstwa Andrei Luki Zimmerman, który miał swoją premierę na IFF Rotterdam w 2024 roku; pełnometrażowy film dokumentalny The eternal night autorstwa Coco Fusco, współfinansowany przez Sharjah Art Foundation na potrzeby Sharjah Biennial 15 w 2023 roku; film artystyczny Making her mark autorstwa Mairéad McClean, zakupiony do kolekcji Arts Council of Ireland w 2022 roku; program rezydencji produkcyjnych Resonance, w tym Resonance Finland 2023, wspierany przez Kone Foundation; oraz album muzyczny The earth with her crowns autorstwa Laury Cannell, 2020.

Sonics & Scenics | Program publiczny, 26–29 czerwca

Kolofon

Współorganizator

Finansowanie

Partner wydarzenia

Partnerzy strategiczny Muzeum

Mecenas Muzeum i Kolekcji

Partnerzy Muzeum

Partner Edukacji

Partner prawny

Partnerzy medialni

Home|Program|
Wakacyjny program Sonics & Scenics