26 czerwca–21 września
Audytorium, klatka schodowa, wieża kinowa, kino, audioguide'y
Udział w wydarzeniach holu muzeum i wieży kinowej jest wolny dzięki współpracy z marką Audi. Na wydarzenia organizowane w KINOMUZEUM obowiązują bilety i karnety.
Latem, zakamarki Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie rozbrzmiewać będą piosenkami, zaklęciami, szumami, opowieściami, echami, cieniami akustycznymi i rozmowami, podczas szeregu wydarzeń opartych na działaniu niewidzialnych fal kształtujących pełne doświadczenie różnych miejsc, krajobrazów i architektury. Program, którego kuratorami i producentami są The Wapping Project z Londynu oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, obejmuje interwencje, instalacje, performansy, pokazy filmowe i dyskusje, w tym serię nowych prac dźwiękowych zamówionych u artystek pracujących w Polsce i Wielkiej Brytanii, a także zestaw krótkich filmów irlandzkiej artystki i reżyserki mieszkającej w Bath, Mairéad McClean.
Barbara Kinga Majewska i Una Lee stworzą specjalne ścieżki do audioprzewodnika Muzeum, zabierając słuchaczy w dźwiękowe podróże przez betonowe schody i wyobrażone korytarze. Nikki Sheth przeniesie pejzaże dźwiękowe z oddziału MSN w domu architektów Oskara i Zofii Hansenów w Szuminie do foyer budynku przy Marszałkowskiej 103 za pomocą ośmiokanałowej instalacji dźwiękowej, złożonej z nocnych nagrań terenowych. Aleksandra Słyż w swojej pracy wstrząśnie nowym betonem budynku. A Chu-Li Shewring zmieni wieżę prowadzącą do Kinomuzeum w rozbrzmiewające brzęczeniem gniazdo termitów drążących ściany.
Filmy Mairéad McClean, prezentowane jako współczesne „kroniki filmowe” przed seansami kinowymi przez całe lato, będą rodzajem audiodokumentacji archiwalnych obrazów z Archiwum Filmów Domowych przedstawiających fragmenty codziennego życia w powojennej Polsce: wakacje nad morzem, place zabaw, pożegnania na parkingach, wspólne posiłki i gesty czułości. Pracując z taśmami filmowymi 8 i 16 mm, McClean zastanawia się, jak brzmi pamięć. Zamiast rekonstruować rzeczywistość utraconych intymnych chwil na zniszczonej i porysowanej taśmie filmowej, przywołuje fantomowe ślady oddechu, szmerów i wibracji ludzi przebywających razem w kadrze filmu.
Podczas czterodniowego programu publicznego (od 26 do 29 czerwca) nowym pracom dźwiękowym towarzyszyć będą projekcje, koncerty i sesje odsłuchowe. W audytorium, Gascia Ouzounian, profesora muzykologii na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz wykładowczyni i tutorka muzyki w Lady Margaret Hall w Oksfordzie, poprowadzi serię spotkań z artystkami dźwiękowymi, W kinie zaprezentujemy filmy autorstwa m.in. Andrei Luki Zimmerman, Mairéad McClean, Larissy Sansour & Sørena Linda, Chu-Li Shewring & Adama Gutcha. Katarzyna Szczerba opowie o procesie udźwiękawiania obrazów filmowych.
Każdy wieczór programu publicznego zakończy się koncertem na żywo. Wystąpią Antonina Nowacka z zespołem, Barbara Kinga Majewska, Karolina Kobielusz (Hermeneia), Teoniki Rożynek z Martyną Chojnacką oraz Una Lee wraz z warszawskim chórem kameralnym Sirenes. W ostatnich dniach festiwalu Sonics & Scenics (20 i 21 września) odbędzie się premiera wydawnictwa muzycznego Teoniki Rożynek, zamówionego specjalnie na festiwal, koncert Aleksandry Słyż oraz performatywny wykład Jennifer Walshe.
Festiwal organizowany przez The Wapping Project w Londynie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (MSN) jest częścią Sezonu Wielkiej Brytanii i Polski 2025 i jest wspierany przez British Council.
The Wapping Project
The Wapping Project to platforma służąca ciągłemu rozwojowi idei i osób, założona przez Women’s Playhouse Trust (WPT), organizację charytatywną zarejestrowaną w Anglii w 1981 roku. Jej celem jest wspieranie osób, których głosy i historie zasługują na uwagę. Dotyczy to głównie kobiet, często tych, których droga życiowa i/lub zawodowa nie była łatwa, a ponad wszystko tych, które wierzą w synergię, w tworzenie czegoś większego niż byłoby możliwe do osiągnięcia w pojedynkę. Przez lata zarówno WPT, jak i The Wapping Project wspierały kariery wielu pisarzy, choreografów, kompozytorów, artystów wizualnych, filmowców i fotografów. Obecnie The Wapping Project jest organizacją wędrowną, definiowaną przez swoje podstawowe zasady: indywidualizm, ambicję, eksperymentowanie i współpracę.
Ostatnie projekty obejmują: pełnometrażowy film artystyczny Wayfaring stranger autorstwa Andrei Luki Zimmerman, który miał swoją premierę na IFF Rotterdam w 2024 roku; pełnometrażowy film dokumentalny The eternal night autorstwa Coco Fusco, współfinansowany przez Sharjah Art Foundation na potrzeby Sharjah Biennial 15 w 2023 roku; film artystyczny Making her mark autorstwa Mairéad McClean, zakupiony do kolekcji Arts Council of Ireland w 2022 roku; program rezydencji produkcyjnych Resonance, w tym Resonance Finland 2023, wspierany przez Kone Foundation; oraz album muzyczny The earth with her crowns autorstwa Laury Cannell, 2020.
Sonics & Scenics
Artystki, artyści & wykonawcy, wykonawczynie & moderatorki, moderatorzy
Sebastian Cichocki, Martyna Chojnacka, Maciej Drygas, Magdalena Gajdzica & Weronika Izdebska, Katarzyna Gondek, Magdalena Gruziel, Adam Gutch, Karolina Kobielusz, Daniel Koniusz, Una Lee, Michał Libera, Søren Lind, Barbara Kinga Majewska, Mairéad McClean, Antonina Nowacka, Agnieszka Olek, Gascia Ouzounian, Anna Pašić, Teoniki Rożynek, Larissa Sansour, Aura Satz, Nikki Sheth, Chu-Li Shewring, Chór Kameralny SIRENES, Paulina Skibińska, Aleksandra Słyż, Łukasz Sosiński, Katarzyna Szczerba, Andrea Luka Zimmerman, Andrzej Załęski, Jakub Żwirełło
Kuratorki, kuratorzy & producentki, producenci
Marta Michalowska, Thomas Zanon-Larcher (The Wapping Project); Jagna Lewandowska, Anna Litwińska, Paweł Nowożycki, Marek Franczak (MSN); Łukasz Zygarlicki (Sound Support Pro)
Konsultacja dźwiękowa i techniczna
Michał Roguszewski, Łukasz Zygarlicki (Sound Support Pro)
Dokumentacja
Marta Michalowska, Thomas Zanon-Larcher
Identyfikacja wizualna i opracowanie graficzne materiałów
Gosia Stolińska, Martyna Wyrzykowska
Komunikacja
Józefina Bartyzel, Anna Cygankiewicz, Przemysław Rydzewski, Gosia Stolińska, Aleksandra Urbańska, Iga Winczakiewicz, Martyna Wyrzykowska, Olga Zawada
Tłumaczenia
Ewa Kanigowska-Gedroyć
Redakcja
Aleksandra Urbańska
Korekta
Lingventa
Edukacja
Karolina Iwańczyk, Agnieszka Gwiazdowicz, Aleksandra Górecka, Anna Zdzieborska, Marta Przybył, Agnieszka Strzeżek
Dostępność
Wioleta Jóźwiak
Opieka publiczności
Cezary Wierzbicki, Anna Ragan, Marta Skowrońska-Markiewicz
Projekt finansowany przez The Wapping Project
Ze wsparciem British Council