normalny: 30 zł
ulgowy: 20 zł
Zbiórka grupy w małej recepcji.
Warsztaty dla dorosłych, seniorów i młodzieży 16+.
Muzeum to nie tylko przestrzeń przechowywania i ekspozycji dzieł sztuki – to także miejsce, w którym kształtują się opowieści o świecie, jego historii i teraźniejszości. Kolekcja muzealna jest archiwum, w którym zapisane są kluczowe debaty społeczne i polityczne. Wybór tego, co trafia do zbiorów, jest zawsze aktem ustanawiania kanonu, który – świadomie lub nie – wiąże się z wykluczeniem. Czy możliwe jest muzeum otwarte na wielość głosów, podważające hierarchie i proponujące alternatywne narracje?
Podczas oprowadzania przyjrzymy się sztuce jako polu walki o widzialność – miejscu ujawniania, demaskowania, ale też konstruowania nowych perspektyw. Zatrzymamy się między innymi przy pracach Nikity Kadana i Vasyla Lyakha, bezpośrednio ujawniających dziejącą się tuż obok wojenną przemoc. O tym, że poszerzanie kanonu sztuki to nie tylko dodawanie nowych nazwisk do historii, lecz także dostrzeganie doświadczeń i sposobów bycia dotąd marginalizowanych porozmawiamy przy podważającym hegemoniczną wizję przeszłości malarstwie Karola Radziszewskiego. Zastanowimy się również nad „pułapkami” reprezentacji, która może ześlizgiwać się w reprodukowanie stereotypu – o czym zdaje się w intrygujący sposób opowiadać Sandra Mujinga.
W trakcie oprowadzania opowiemy również o samej kolekcji i archiwach Muzeum, jego założeniach i ambicjach. Jakie narracje stara się budować, a jakie wyzwania stoją przed nią w kontekście reprezentacji i włączania różnorodnych perspektyw? Oprowadzanie w formie dyskusji wzbogacone zostanie o wybrane materiały archiwalne MSN i kontekstowe dokumentacje pozwalające na głębszy namysł nad wybranymi dziełami.
Dyskusyjne warsztaty dla dorosłych to szansa na głębsze poznanie wystawy, kawałek po kawałku. Każde spotkanie skupia się na wybranym temacie i motywie przewodnim, który pomaga odkrywać znaczenia i konteksty dzieł, a także stawiać je w różnym świetle. Uczestnicy i uczestniczki warsztatów są zachęcani do uważnej obserwacji i odkrywania detali. Wspólnie eksplorujemy wystawę, dzielimy się wrażeniami i wiedzą, tworząc przestrzeń do otwartej dyskusji.
Bernard Wnuk: edukator MSN, historyk sztuki, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w ramach kolegium MISH studiował filozofię, kulturoznawstwo i historię sztuki. Obecnie doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW, przygotowujący rozprawę doktorską o eksperymentalnej sztuce lat 80. w Polsce. Jego zainteresowania badawcze obejmują niezależne praktyki artystyczne tego okresu, relacje między obrazem a słowem oraz queerowe i mniejszościowe narracje w kulturze wizualnej.