„Formy podstawowe” są cyklem wystaw i działań realizowanych przez MSN i Fundację EFC od 2021 roku. W każdym roku szkolnym powstają dzieła sztuki w różnych formatach: instrukcji, gier, partytur i obiektów, które są używane w szkołach, domach kultury i bibliotekach w całej Polsce.
Sebastian Cichocki, Helena Czernecka, Marta Przybył
„Formy podstawowe” to cykliczny program skierowany do uczennic i uczniów szkół podstawowych. Jest realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego od 2021 roku. Podczas każdej edycji programu powstają nowe artystyczne instrukcje, gry, partytury, obiekty, które trafiają do szkół zapakowane w specjalnie zaprojektowane pudełka. Na ich podstawie powstają w szkole dzieła sztuki i działania artystyczne, aranżowane są wystawy. Prace nie zawsze mają charakter materialny: podczas kilku edycji programu zrealizowano szereg performansów, koncertów i happeningów. Dotychczasowe edycje „Form podstawowych” były rozproszone po Polsce. Odbywały się przede wszystkim w miejscowościach do 30 tysięcy mieszkańców. W 2024 roku program był także częścią Biennale Sztuki w Tajlandii. „Formy podstawowe” zostały włączone do projektu filipińskiego artysty Poklonga Anadinga, realizowanego w szkolnej bibliotece w Chiang Rai w Tajlandii.
„Formy podstawowe” zainspirowane zostały programem School Prints (Druki szkolne), który powstał w Wielkiej Brytanii tuż po drugiej wojnie światowej, w burzliwych czasach tworzenia nowego ładu politycznego i społecznego w Europie. Identyczny zestaw litografii stworzonych przez grupę uznanych artystów trafił wówczas do szkół podstawowych i był eksponowany w salach lekcyjnych. Powstały nowe dzieła m.in. Barbary Jones, Henriego Matisse’a, Henry’ego Moore’a, Johna Nasha czy Pabla Picassa. Wystawa „Formy podstawowe” odnosi się także do licznych eksperymentów związanych ze sztuką i edukacją w XX i XXI wieku. Jednym z punktów odniesienia jest Marcel Duchamp i jego wystawa podróżująca w walizce czy też „Fluxkits”, czyli pudełka przygotowywane przez artystów związanych z ruchem Fluxus, zawierające m.in. partytury, modele, nagrania audio, gry, puzzle i szablony. Innym przykładem jest Pure Consciousness, zainicjowana w 1998 roku seria wystaw prac japońskiego konceptualisty On Kawary w przedszkolach. W kontekście pedagogicznym i w środowisku dzieci obrazy Kawary mogły posłużyć jako narzędzie dydaktyczne wspomagające naukę dni tygodnia i cyfr. Inspiracją do „Form podstawowych” są także ćwiczenia i metodologia artystów i artystek, którzy podjęli się pracy w szkołach bądź też powoływali własne ośrodki edukacyjne, takich jak: Joseph Beuys, Cornelius Cardew, Jef Geys, Anna Halprin, Oskar Hansen, Asger Jorn, K.G. Subramanyan i wielu innych.
Pudełka wysyłane do szkół mieszczą w sobie „uśpioną” wystawę, która w każdej chwili może się zmaterializować w formie wybranej przez uczennice i uczniów. Działania w programie toczą się w rytmie roku szkolnego. Nauczycielki i nauczyciele wspierani przez muzealnych edukatorów i edukatorki współpracują z zespołami złożonymi z uczennic i uczniów klas od 4 do 8. Istotą procesu jest oddawanie sprawczości w ręce dzieci i uczenie się od siebie nawzajem w twórczym działaniu. Czas, którym dysponuje grupa, pozwala na eksperymenty, stawianie pytań, „rozciąganie” wyobraźni i sprawdzanie się w nowych rolach (również nauczycielom). Nauczyciele zaangażowani w program biorą udział w szkoleniach, warsztatach oraz w plenerze. Mają one za zadanie odpowiednio przygotować ich do pracy w projekcie – oswoić ze sztuką współczesną, konceptualną, opartą na procesie, działaniach i relacjach, nie tylko na wytwarzaniu obiektów, tak by włączali te działania w swoją dalszą pracę pedagogiczną.
Wystawy, które są efektem działań zespołów, powstają w przestrzeniach szkolnych: w klasach i na korytarzach, w salach gimnastycznych i na boiskach. Mogą być wielokrotnie realizowane i różnorako interpretowane, podobnie jak dzieje się to z wykonaniem muzycznej partytury. Poprzez program „Formy podstawowe” zadajemy pytania: co możemy zrobić ze sztuką? A także: czym może być wystawa? Gdzie i kiedy się ona zaczyna i kończy? Czego możemy nauczyć się od artystek i artystów? Czy poprzez kontakt ze sztuką powstaje wiedza? Aż wreszcie: jak rozumieć sztukę i czerpać przyjemność z jej nierozumienia?
Rok szkolny 2024/2025 jest dla programu „Formy podstawowe” szczególny. Dotychczas prace artystyczne zebrane w zaprojektowanych do tego celu pudełkach (w latach 2021/2022 przez Michała Sikorskiego, w roku 2023 przez Macieja Siudę) trafiały do szkół. Szkoła traktowana była jako muzeum. Teraz odwracamy kierunek – tworzone przez dzieci prace i one same trafiają do wielkiego pudełka, jakim jest nowy budynek Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Teraz muzeum staje się szkołą. W październiku 2024 roku, podczas tygodnia otwarcia budynku MSN-u, „Formy podstawowe” zajęły część przestrzeni Muzeum – jako miejsce warsztatów, spotkań, dystrybutornia instrukcji artystycznych, czytelnia i sala wystawowa. Była to pierwsza wystawa, jaką zrealizowano kiedykolwiek w nowym gmachu MSN-u! W czerwcu 2025 roku „Formy podstawowe” wracają do Muzeum. Tu odbędzie się wystawa nowych artystycznych instrukcji zamówionych do czwartej edycji programu i ich realizacji przez szkolne zespoły z czternastu miejscowości. Głównym zagadnieniem roku szkolnego 2024/2025 jest sama instytucja muzeum. Wspólnie zadamy sobie szereg pytań dotyczących miejsc, które zamieszkują dzieła sztuki. W czym muzeum przypomina szkołę? Kto i jak odróżnia sztukę od niesztuki? Jak rozpoznać „muzealną wartość” przedmiotów? Do kogo należy sztuka? Czy to źle, że czegoś nie rozumiemy? Do czego i komu służy sztuka?
Wystawa oparta jest o trzy nowe prace artystyczne. Pierwszą z nich stworzył Rirkrit Tiravanija (ur. 1961) – tajski artysta konceptualny, jeden z klasyków tzw. estetyki relacyjnej. Jego sztuka rozgrywa się między ludźmi, opiera się na robieniu różnych rzeczy razem, przesuwając naszą uwagę z obiektów w muzeum na relacje i sytuacje. Prace tego artysty przypominają przepisy kulinarne (Tiravanija zresztą chętnie występuje w roli kucharza): dzielone z różnymi osobami i modyfikowane według indywidualnych gustów i potrzeb.
Krótka instrukcja, którą daje Rirkrit Tiravanija: „po prostu uśmiechnij się i nic nie mów”, może być potraktowana jako życiowa wskazówka, żart albo proste ćwiczenie z uważności i cierpliwości. Nawiązuje też do zachodnich wyobrażeń o „ułożonej” kulturze azjatyckiej i dyscyplinie. Tiravanija sugeruje, że można milczeć, bo taka jest nasza natura, ale i uparcie skrywać jakąś tajemnicę, uśmiechając się przy tym znacząco. Można też, jak to się mówi, uśmiechać się do własnych myśli.
Autorem drugiej pracy jest Luis Camnitzer (ur. 1937) – artysta konceptualny, teoretyk, edukator i krytyk sztuki, który zajmuje się związkami sztuki i edukacji. Artysta poświęcił wiele lat swojego życia na reformowanie edukacji artystycznej w Ameryce Łacińskiej. Jak sam mówi: „Sztuka to edukacja, a nie własność, a wiedza należy do wszystkich”. Camnitzer często posługuje się tekstem, który ma zachęcić do działania i kwestionowania zastanego porządku.
Instrukcja Muzealna jakość może być używana jako ćwiczenie do wykonania albo punkt wyjścia do rozmowy. Służy ona wyobrażeniu sobie dwóch różnych modeli muzeum: takiego, które jest niepodatne na zmiany i podporządkowane sztywnemu regulaminowi, oraz muzeum otwartego, gdzie najważniejsze są procesy i wspólne działanie. Podpowiada, jak poszukiwać tytułowych „muzealnych jakości” w muzeum, szkole i wszędzie tam, gdzie możemy uprawiać sztukę.
Trzecią pracę z tegorocznej edycji „Form podstawowych” stworzyła Kateřina Šedá (ur. 1977), czeska artystka konceptualna, autorka akcji i projektów, które powstały we współpracy z różnymi społecznościami. Tworzy obiekty i organizuje wydarzenia artystyczne o charakterze gier czy festiwali. Angażuje do swoich projektów członków rodziny, sąsiadów i osoby, które nigdy nie były w muzeum. Instrukcja Duch szkoły zachęca do przywołania i sportretowania ducha budynku. Człowiek ma duszę, a miejsce swojego ducha. Nie upiorną istotę, lecz swoją własną, wyjątkową atmosferę, którą trudno ubrać w słowa. Na ducha danego miejsca składa się wiele elementów: funkcja przestrzeni, obecność ludzi, a nawet zapach, kolory czy światło. Artystka zachęca do odpowiedzi na pytania: czy można narysować dźwięk lub zapach? Czy można narysować emocję, która tkwi głęboko w naszym sercu? Jak zastawić pułapkę na ducha? Co sprawia, że dobrze czujemy się w jakiejś przestrzeni?
Po raz pierwszy program „Form podstawowych” jest prezentowany w relacji do kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wybrano trzy prace ze zbiorów MSN-u, które służą jako „pomoce dydaktyczne” i element scenografii: Skoki do wody Jarosława Flicińskiego, Moduł harrisburgski Tobiasa Putriha oraz praca kolektywu zatytułowana Języki macierzyste i ojcowskie gardła Slavs and Tatars. Muzealna kolekcja staje się narzędziem do zdobywania wiedzy i nauki różnych języków: języka abstrakcji, języka przestrzeni i języka różnorodności kulturowej.
Dotychczas w programie „Formy podstawowe” wzięli udział: Paweł Althamer, Poklong Anading, Tarek Atoui, Maximiliane Baumgartner, Alicja Bielawska, Kasper Bosmans, Katia Buchatska, Gabo Camnitzer, Luis Camnitzer, Adriano Costa, Alicja Czyczel, Jarosław Fliciński, Dora García, Veronika Hapchenko, Edith Karlson, Sharon Lockhart, Goshka Macuga, Krzysztof Maniak, Mikołaj Moskal, Ramona Nagabczyńska, Ahmet Öğüt, Prabhakar Pachpute, Joanna Piotrowska i Bożka Rydlewska, Olivia Plender, Agnieszka Polska, Laure Prouvost, Katarzyna Przezwańska, Raqs Media Collective, Kateřina Šedá, Maciej Siuda, Slavs and Tatars i Olga Micińska, Rirkrit Tiravanija, Jaśmina Wójcik, kolektyw Zakole.
„Formy podstawowe” 2024/2025
Muzeum jako szkoła
6.06–31.08.2025
Artyści i artystki
Luis Camnitzer, Jarosław Fliciński, Tobias Putrich, Slavs and Tatars, Kateřina Šedá, Rirkrit Tiravanija
SZKOŁY I INSTYTUCJE, UCZNIOWIE I UCZENNICE, EDUKATORZY
1) Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Walerego Jędrzejewicza w Płońsku
Emilia Chyczewska, Julia Czekalska, Natalia Górecka, Łucja Maria Golas, Laura Guzowska, Milena Oliwia Kaźmierczak, Julia Marta Kołodziej, Julia Kosińska, Julia Krzywkowska, Natalia Leszczyńska, Maja Powaga, Zuzanna Sass, Alicja Szulińska, Laura Syska, Ada Wojkowska
Nauczycielka Karina Godlewska-Sobótka
Edukator MSN-u Luxan Wang
2) Milanowskie Centrum Kultury i Społeczna Szkoła Podstawowa Milanowskiego Towarzystwa Edukacyjnego
Ala Miklaszewska, Basia Sobotkowska, Celina Rezmer, Cecylia Gołębiowska, Hanna Bober, Hanna Denejko, Hanna Kupczyńska, Julia Kubiak, Kasia Pachulska, Konstancja Cybulska, Łucja Szempruch, Marcelina Kupidura, Marianna Borkowska, Marianna Grochal, Mia Lis, Nina Kopeć, Pola Nadolny, Róża Olborska, Tola Hołub, Tosia Kuczyńska, Zofia Osiecka, Helena Wigier, Matylda Bronowska-Pietrasik
Nauczycielka Agnieszka Krzysiak i Joanna Szamota
Edukatorka MSN-u Aleksandra Górecka
3) Szkoła Podstawowa w Umiastowie
Nikołaj Ciejka, Liliana Jeznach, Anna Rudzińska, Zuzanna Szczerek
Nauczycielka Kinga Chojnacka
Edukatorka MSN-u Julia Sarzyńska
4) Szkoła Podstawowa nr 5 im. Zbigniewa Gęsickiego „Juno” w Piastowie
Kacper Bieliński, Oliwia Bogusławska, Ewa Kazimierczak, Oliwia Michalska, Izabela Radoch, Aleksander Zakrzewski, Zofia Mieszczakowska, Anna Ilińska, Amelia Ziemińska, Alicja Wieczorek, Michał Kordaczuk, Tomasz Sikora, Wiktor Zagórski, Julia Melich, Julia Rybicka, Zofia Kosęda, Julia Bystros, Weronika Żukowska oraz dyrektorki, nauczycielki, pracownicy obsługi i administracji.
Nauczycielka Wanda Domańska
Edukatorka MSN-u Natalia Skipirzepa
5) Gminna i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Rzeczniowie i Zespół Szkół im. ks. prof. Józefa Pastuszki w Rzeczniowie
Aleksandra Pietroń, Ada Świętoń, Amelia Wajs, Amelia Wojcieszko, Anna Włodarska, Iwona Marchewka, Marlena Marchewka, Ksawery Pytlak, Oliwia Pastuszka, Zofia Lenart, Zuzanna Puton, Oliwia Tracz, Wojciech Tracz
Dodatkowo w robieniu pułapki na ducha uczestniczyli oraz swoją „linię” chcieli dorysować do pracy Duch szkoły: Nikola Cieciora, Agata Gontarczyk, Julia Grudniewska, Olga Grudniewska, Pola Kaczmarska, Bartosz Kaczmarski, Lena Kaczmarska, Iga Lenart, Lena Marchewka, Zuzia Marzec, Marceli Pastuszka, Filip Pawelczyk, Filip Piotrowski, Blanka Pytlak, Andżelika Rękawik, Julia Stojak, Grzegorz Szymański, Jakub Szymański, Oliwia Szymańska, Maja Wajs, Agata Wojtas
Opieka Krystyna Wójtowicz i Ewa Węgrzecka
Edukatorka MSN-u Marta Przybył
6) Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Platerowie
Paulina Baranow, Bartosz Bednarczuk, Dawid Bednarczuk, Aneta Chałupka, Paweł Częstochowski, Krzysztof Fleks, Łucja Fleks, Eliza Jasińska, Bartosz Jóźwiuk, Natalia Krysiuk, Anna Lesiuk, Ewa Marczuk, Maja Mariańska, Mateusz Moczulski, Lena Anysz, Lena Pietruszewska, Magdalena Ryn, Dagmara Szewczuk, Amelia Szysz, Oliwia Trochimiuk, Kornelia Typa
Nauczycielki Maria Daszko, Dorota Kolasa, Alicja Zienkiewicz-Zielińska, Agnieszka Agapow
Edukatorka MSN-u Aleksandra Górecka
7) Szkoła Podstawowa im. Władysława Stanisława Reymonta w Maszewie Dużym
Piotr Baranowski, Lena Dąbrowska, Wiktoria Jeżewska, Zofia Kamińska, Pola Kępczyńska, Szymon Klimkiewicz, Miłosz Krajenta, Bartosz Król, Julia Łącka, Zofia Nowak, Natalia Okraska, Marcelina Żochowska oraz cała społeczność szkolna SP w Maszewie Dużym
Nauczyciel Janusz Nowak
Edukatorka MSN-u Wanda Woźnicka
8) Gminny Ośrodek Kultury w Pomiechówku
Tomasz Bielecki, Amelia Bogdańska, Gabrysia Bogdańska, Barbara Koc, Zuzanna Liwska, Ewa Matysiuk, Paulina Motylińska, Joanna Myć, Malwina Oleśkiewicz, Hanna Olszewska, Jagoda Piwowska, Nina Plona, Urszula Tomaniak
Instruktorka Danuta Bolek
Edukator MSN-u Wiktor Bębacz
9) Szkoła Podstawowa nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Konstancinie-Jeziornej
Michalina Bednarczyk, Lila Borowska, Izabela Golon, Hania Jaworska, Blanka Madej, Weronika Osęka, Aniela Sienkiewicz, Maja Skowrońska, Natalia Srzedzińska, Irena Widawska, Kuba Wiśniewski, Zofia Woźniak
Nauczycielka Iwona Wojewoda-Jedynak
Edukator MSN-u Wiktor Bębacz
10) Szkoła Podstawowa im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Czersku
Maria Boleszczuk, Antonina Buczek, Hania Gielmuda, Julia Glińska, Maja Jedrzejczyk, Julia Krawczyk, Liliana Koszałka, Aleksandra Kozicka, Leticia Leśniak, Szymon Milewski, Gabrysia Milewska, Natalia Miciałkiewicz, Paulina Mirgos, Zofia Powichrowska, Zosia Prasolik, Magdalena Raczyńska, Alisya Siabro, Julia Sosińska, Ania Słomska, Zuzanna Staszewska, Gabrysia Ślaska, Hania Rutkowska, Antonina Zubik, Pola Zubik, Natalka Zych
Nauczycielka Iwona Wojewoda-Jedynak
Edukatorka MSN-u Gabriela Żylińska
11) Publiczna Szkoła Podstawowa im. o. Kazimierza Wyszyńskiego w Jeziorze
Emilia Kowalska, Lena Wojciechowska, Amelia Urbaniak, Nikola Łoska, Maria Byliniak, Julia Gajewska, Malwina Hoppe, Lidia Kiełczewska, Anna Sokołowska, Julia Strączewska, Oliwia Pokój, Artur Kowalski
Nauczycielka Małgorzata Orzeszak
Edukator MSN-u Piotr Lewandowski
12) Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Kozienicach
Iga Bieńkowska, Alicja Bohater, Antoni Chmielnicki, Jagna Figurska, Julia Fortuna, Jan Gąsior, Maja Jaroszek, Ewa Latała, Julia Molenda, Lena Pawelec, Maja Różańska, Maja Rybak, Julia Strachota, Alicja Stępień, Barbara Urban, Rafał Wójcik, Julia Zając
Nauczycielka Danuta Kopyt
Edukatorka MSN-u Paula Kuch-Krawiec
13) Gminne Centrum Kultury POWOZOWNIA w Radziejowicach i Szkoła Podstawowa im. Władysława Rdzanowskiego w Radziejowicach
Klaudia Bonowska, Joanna Borowiec, Antonina Fabisiak, Stanisław Florczak, Natasza Gmurek, Antonina Grygiel, Natalia Jędruszczak, Wojciech Karolak, Oliwia Komorniczak, Lena Latek, Amelia Makowska, Michał Michalak, Lena Panufnik, Alicja Stolarska, Helena Szymańska, Ewa Twardziak, Iga Waluś
Nauczycielka i instruktorka Katarzyna Kordyasz-Stolarska, Katarzyna Mętrak
Edukatorka MSN-u Paula Kuch-Krawiec
14) Publiczna Szkoła Podstawowa im. 1 Pułku Strzelców Konnych w Garwolinie
Joanna Andrzejewska, Alicja Grudzińska, Klaudia Głodek, Patrycja Jędrych, Szymon Lis, Lila Piesio, Piotr Pasik, Pola Włodarczyk, Weronika Popiołek, Martyna Otulak, Amelia Radomyska, Maria Sikora, Aniela Tobiasz, Nela Witak, Natalia Leszko
Gościnnie do filmiku dołączyli uczniowie klasy 6a, 5b, 5d, 4d
Nauczycielka Monika Metera, Grażyna Rękawek
Edukatorka MSN-u Yaroslava Holysh
ZESPÓŁ KURATORSKI
Sebastian Cichocki, Helena Czernecka, Marta Przybył
PROJEKT SCENOGRAFII WYSTAWY
beton., Marta i Lech Rowińscy
PROJEKT GRAFICZNY
Gosia Stolińska, Martyna Wyrzykowska
PROCES EDUKACYJNY
Anna Łukawska-Adamczyk, Marta Przybył, Anna Grajewska, Justyna Droń (koncepcja)
Wiktor Bębacz, Aleksandra Górecka, Yaroslava Holysh, Piotr Lewandowski, Paula Kuch-Krawiec, Julia Sarzyńska, Natalia Skipirzepa, Luxan Wang, Wanda Woźnicka, Gabriela Żylińska (prowadzenie)
PROGRAM EDUKACYJNY
Karolina Iwańczyk, Agnieszka Gwiazdowicz, Aleksandra Górecka, Anna Zdzieborska, Marta Przybył, Agnieszka Strzeżek
KOORDYNATORKA PRODUKCJI
Agnieszka Błaszczyńska
KOMUNIKACJA
Józefina Bartyzel, Anna Cygankiewicz, Jakub Drzewiecki, Przemysław Rydzewski, Gosia Stolińska, Aleksandra Urbańska, Iga Winczakiewicz, Martyna Wyrzykowska, Olga Zawada
REDAKCJA
Aleksandra Urbańska
TŁUMACZENIA
Christopher Smith
DOSTĘPNOŚĆ
Anna Zdzieborska, Wioleta Jóźwiak
REALIZACJA
Paweł Sobczak, Przemek Pryciak, Yauheni Chernichenka, Hleb Burnasheu, Marcin Szubiak, Tomasz Wrześniowski, Szymon Ignatowicz, Aleksander Kalinowski
FUNDACJA EFC
Fundacja EFC buduje silną demokratyczną wspólnotę, zdolną sprostać wyzwaniom współczesności. Zapewniamy dostęp do edukacji kulturalnej, która uczy uważnego obserwowania świata i jego twórczego kształtowania.