Wolny. Wejście na drugi performans zaplanowany na 22:00 zaczyna się od godziny 21:30. Pierwszeństwo wejścia mają osoby z niepełnosprawnością.
Wydarzenie będzie tłumaczone na polski język migowy. W przestrzeni audytorium będzie również wydzielona przestrzeń dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Czy możliwe jest wyrażenie smutku wbrew dominującym ideologiom bodypositive i inspiration porn? Jak zbudować dumę z tego, co jest przyjęte społecznie jako obraz porażki? Oraz – jak umiejętnie „okaleczyć” popularne klisze kulturowe, które ustawiają optykę społeczną na wszelką inność?
Zaplanowane na ostatni dzień października Freak show to różne formy działań performatywnych, od monodramu, przez arię operową po drag show. To autorska ekspresja artystyczna osób
występujących – żyjących wewnątrz doświadczenia cielesnej niezwykłości.
Twórców i twórczynie połączyło wspólne myślenie o niepełnosprawności jako o narzędziu artystycznym oraz wykorzystane figury „freaka” we własnych zróżnicowanych praktykach. Artyści sięgają do tradycji dawnych pokazów dziwolągów i gabinetów osobliwości i odzyskują ideę wspólnych występów, tworzonych w oderwaniu sztuki terapeutycznej lub sztuki specjalnej.
Jak podkreślają: Wzbudzanie w widzach emocji śmiechu czy strachu jest wpisane w historię wystawiania na widok publiczny ciał takich, jak nasze. My zaś pragniemy, korzystając ze swojego doświadczenia performerskiego, dokonać historycznego gestu. Wykorzystując tę formę, opowiemy o podmiotowej pozycji osób o niepełnosprawnych ciałach. Z dumą, czy smutkiem, odniesiemy się do otaczającej nas kultury, wskażemy jej niedociągnięcia i odzyskamy związane z naszymi ciałami tropy. Celem jest również reinterpretacja historii sztuki, w której uczestniczą osoby z niepełnosprawnością – a uczestniczą głównie będąc niewspomnianymi i ominiętymi oraz nawiązanie twórczej dyskusji.
Październikowy performans w MSN-ie to jeden z elementów pogłębionego merytorycznie projektu interdyscyplinarnego. Podczas pierwszej części Freak show w świetlicy Krytyki Politycznej Jasna 10 zostanie zaprezentowany film dokumentujący wizytę artystów i artystki w Grand Hotelu w Sopocie – historycznym miejscu, w którym Adolf Hitler podpisał wyrok na niepełnosprawnych w całej Europie.
Wydarzenie powstało w ramach 6. edycji Programu Wzmocnienia Środowisk Twórczych prowadzonego przez Krytykę Polityczną w ramach realizacji zadania publicznego Jasna 10: Społeczna Instytucja Kultury finansowanego ze środków miasta stołecznego Warszawy.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2024.
Nadia Markiewicz (kostium: Wisła Nicieja), Babcia (kostium: Ewa Zonik, VJ: Kostek Kostewicz),
Agata Wąsik (muzyka: Marcel Pieczonka, charakteryzacja: Aleksandra Adamska),
Daniel Kotowski, Filip Pawlak
Łukasz Ronduda, Filip Pawlak
Szymon Adamczak
Sebastian Klim
Zdjęcia: Ignacy Ciszewski
Operator dźwięku: Jan Moszumański
Producent: Madants Film
Kierowniczka produkcji: Emilia Jasińska
Wsparcie merytoryczne: dr Ewelina Godlewska-Byliniak
Fundacja Inqubator Teatralny, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Krytyka Polityczna, Teatr Dramatyczny w Warszawie