Dyskusyjny Klub Filmowy #3
Ustalenia, które zostały ustalone
Dyskusyjny Klub Filmowy towarzyszy wystawom „Po co wojny są na świecie”, „Chleb i róże” oraz „Robiąc użytek”. Projekcje odbywają się w każdy wtorek, aż do końca trwania wystaw 1 maja, w ogólnodostępnej przestrzeni audytoryjno-biurowej na pierwszym piętrze pawilonu Emilia.
„Ustalenia, które zostały ustalone” Magdy Mosiewicz – ekspresyjny portret duetu Strzępka/Demirski, najbardziej rewolucyjnego kolektywu w polskim teatrze. Radykalni i charakterni – Monika Strzępka i Paweł Demirski, reżyserka i dramaturg; w życiu prywatnym są parą, w teatrze tworzą tandem, który od 2006 roku bez pardonu mówi ze sceny o polskich mitach, bieżącej polityce i społecznych frustracjach. „Ekshumują” więc Mickiewiczowskie „Dziady”, pytają, dlaczego w naszym kraju nie świętuje się zniesienia pańszczyzny, tworzą eschatologiczne political fiction, wystawiają śpiewogrę o obsesji zdrowego żywienia i opowiadają o gejach, którzy chcą zawalczyć o własny sektor na Stadionie Narodowym. Tworzą teatr lewicowy i zaangażowany. Starają się prowokować publiczność, wybudzać ją z samozadowolenia.
Film Magdy Mosiewicz wprowadza widzów – bez uprzedzenia – w sam środek scenicznego świata Strzępki i Demirskiego. Zaczyna się od huku i słów Strzępki: „Ostro…”, a kończy „Piosenką mózgu” do słów Demirskiego i muzyki Jana Suświłły. Pomiędzy mamy mozaikę sekwencji z teatralnej „gorączki dnia powszedniego”: montaż z prób do przedstawień „Bierzcie i jedzcie”, „Bitwa Warszawska 1920”, „Klątwa, odcinki z czasu beznadziei” oraz „W imię Jakuba S.”. W dokumencie Magdy Mosiewicz nieważna jest bowiem chronologia, klarowna opowieść z cyklu „życie i twórczość” – stanowi on raczej dokumentalną wariację na temat teatralnego duetu, który z grupą współpracowników i aktorów chce wykrzyczeć, wyśmiać i wskazać palcem to, co jest dla niego ważne.
Film powstał podczas kilku miesięcy dokumentowania prób. Dialogi ze spektakli przeplatają się z prywatnymi rozmowami, sytuacje „prawdziwe" ze scenami. Teatr, który opowiada o społeczeństwie sam tworzy mikrospołeczność, z jej relacjami władzy, odpowiedzialności, z napięciem, energią, humorem.
„Ustalenia, które zostały ustalone” 2015
scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Magda Mosiewicz
‘44
Po projekcji odbędzie się spotkanie z Magdą Mosiewicz, reżyserką filmu.
Program Dyskusyjnego Klubu Filmowego został stworzony przez trzy zespoły kuratorskie pracujące przy wystawach „Robiąc użytek”, „Chleb i róże” oraz „Po co wojny są na świecie”.
Spotkania organizowane są w ogólnodostępnej przestrzeni audytoryjno-biurowej na pierwszym piętrze pawilonu Emilia w każdy wtorek, aż do końca trwania wystaw 1 maja.
Wszystkie pokazy łączy figura artysty, mierzącego się z problemami nierówności klasowych, społecznej akceptacji, powinności obywatelskich, jak i problematyka relacji artysty ze wspólnotą czy też twórczy eskapizm lub subwersja. Prezentowane są utwory filmowe artystów, dokumentalistów, outsiderów, którym towarzyszą omówienia kuratorów wystaw w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, jak i zaproszonych gości.
Program
- 1 marca: „Entuzjaści. Kino outsiderów od lat 50. do 80.", wybór filmów amatorskich z Filmoteki Muzeum
- 8 marca: „Resurrect Dead: The Mystery of the Toynbee Tiles”, reż Jon Foy, 2011
- 15 marca: „Ustalenia, które zostały ustalone” reż. Magda Mosiewicz, 2016
- 22 marca: „My Name Is Janez Janša”, reż. Janez Janša, 2012
- 29 marca: „Marwencol", reż. Jeff Malmberg, 2010
- 5 kwietnia: Marina Vishmidt, program filmowy „Speculation as a Mode of Production in Art and Capital”
- 12 kwietnia: „The Devil and Daniel Johnston", reż. Jeff Feuerzeig, 2005
- 19 kwietnia: program filmowy towarzyszący wystawie „Chleb i róże” z filmami Andrei Fraser, Tymka Borowskiego, Ivana Argote i innych
- 26 kwietnia: „2084: a science fiction show" (odcinki 1 i 2), reż. Anton Vidokle, Pelin Tan, 2015