Czytanki dla Użytkowników Sztuki #5
Sztuka, klasa, rewolucja. Od Guy Deborda do Andrei Fraser.

  • Czytanki dla Użytkowników Sztuki #5
    Ilustracja: Krzysztof Pyda

Sztuka wprost polityczna to zła sztuka - głosi werdykt estetycznej prawomocności. A jednak sztuka jest politycznie instrumentalizowana niezależnie od tego czy sama zawiera polityczne treści.

Takie użytkowanie wcale nie musi być wulgarne czyli propagandowe. Estetyczne odrzucenie konieczności oraz artystyczna pochwała bezużyteczności zamiast być obietnicami powszechnej wolności, często służą jako listek figowy klasowego przywileju czy też stają się jego bezwstydną afirmacją. Dlatego awangarda awangardy nie chce już uprawiać sztuki lecz artystyczną politykę wyższego rzędu: taką, która zarówno sztukę, jak i samą politykę raz na zawsze odeśle do lamusa historii. Czy takie przedsięwzięcie ma jeszcze szanse powodzenia? Czy kiedykolwiek je miało? Lekturami na seminarium będą współczesny tekst Andrei Fraser „1% to my” (2011), stanowiący część wystawy „Chleb i róże”, oraz „Tezy o rewolucji kulturalnej” awangardowego klasyka Guy Deborda (1958). O Deborda podejściu do sztuki i rewolucji opowie gość specjalny Czytanek Mateusz Kwaterko, polski tłumacz „Społeczeństwa Spektaklu”.

Teksty zostaną wysłane zainteresowanym wzięciem udziału w seminarium na tydzień przed spotkaniem, w odpowiedzi na maila wysłanego na adres zapisy@artmuseum.pl, o tytule Czytanki dla Użytkowników Sztuki. Będą także dostępne w recepcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Spotkanie odbędzie się w audytorium na pierwszym piętrze pawilonu Emilia.

W nawiązaniu do tradycji latających uniwersytetów, Wolny Uniwersytet Warszawy proponuje serię samokształceniowych spotkań dla użytkowników i użytkowniczek sztuki. Czytanki posłużą skompletowaniu pojęciowej skrzynki narzędziowej, która pozwoli na samodzielne majsterkowanie przy zagadnieniach kluczowych dla zrozumienia roli i pozycji sztuki w dzisiejszym świecie.

Czytanki dla Użytkowników Sztuki odnoszą się bezpośrednio do wystaw organizowanych w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie („Robiąc użytek”, „Po co wojny są na świecie” oraz „Chleb i róże”), teoretyczną refleksję zakorzeniając w rozmowie o bieżących praktykach kuratorskich i artystycznych.

Cykl siedmiu seminariów będzie poruszał szereg pytań, takich jak:

  • Czym jest wartość użytkowa sztuki?
  • Czy sztuka jest bezużyteczna?
  • Co w takim kontekście oznacza robienie użytku?
  • Czy żyjemy w epoce post-artystycznej?
  • Czy awangardowy sen o fuzji sztuki z życiem pozostaje niespełnialnym marzeniem?
  • Czy sztuka wciąż prowadzić może do radykalnych przekształceń codzienności?
  • Czym są kompetencje artystyczne?
  • Jak promieniują one na inne dziedziny życia?
  • Jakie są możliwe światy sztuki?
  • Jaka jest wartość instytucji podtrzymujących artystyczną autonomię?
  • Czym jest zwrot etnograficzny w sztuce?
  • Czy i na jakich zasadach świat sztuki może skutecznie włączać grupy wykluczone?
  • Co łączy majsterkowiczów z hakerami?
  • Jaką pracę wykonują użytkownicy platform społecznościowych?

Jedną z lektur powracających na wielu seminariach będzie „W stronę leksykonu użytkowania” kanadyjskiego teoretyka Stephena Wrighta, któremu towarzyszyć będą teksty klasyczne (Immanuel Kant, Karl Marks, Friedrich Schiller) oraz pozycje ze współczesnej filozofii, krytyki społecznej i teorii sztuki (Howard Becker, Hakim Bey, Claire Bishop, Yann Moulier Boutang, Peter Bürger, Guy Debord, Hal Foster, Miwon Kwon, Lucy Lippard, Jerzy Ludwiński, Jacques Rancière, McKenzie Wark).

 

Plan seminariów:

13.01.2016 Czytanki #1: O pożytkach płynących z bezużyteczności.

27.01.2016 Czytanki #2: Jak żyć w postartystycznych czasach?

24.02.2016 Czytanki #3: "Inny" w muzeum. Czy świat sztuki może reprezentować wykluczonych?

9.03.2016 Czytanki #4: Zwrot etnograficzny w sztuce.

23.03.2016 Czytanki #5: Klasa, sztuka, kreatywność.

6.04.2016 Czytanki #6: Awangarda i Exodus.

20.04.2016 Czytanki #7: Użytkowanie jako wytwarzanie.

Zobacz także:

Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące:

14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie w języku angielskimPo wystawie „Chleb i roże” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
16:00 Oprowadzanie OprowadzaniePo wystawie „Chleb i róże” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
16:00 Oprowadzanie OprowadzaniePo wystawie „Chleb i róże” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie Jana SowyPo wystawie „Chleb i róże” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie ze „Zwierciadłem"Po wystawie „Chleb i róże” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie w języku angielskimPo wystawie „Chleb i roże” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
16:00 Oprowadzanie OprowadzaniePo wystawie „Chleb i róże” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
16:00 Oprowadzanie OprowadzaniePo wystawie „Chleb i róże” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie kuratorskie Po wystawie „Chleb i róże” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa