Pocałunek nie zabija

Ania Nowak i gościnie

28.07–10.09.2023
Pocałunek nie zabija. Ania Nowak i gościnie

Zapraszamy 28 lipca do Muzeum nad Wisłą na otwarcie wystawy „Pocałunek nie zabija. Ania Nowak i gościnie” z udziałem artystki i kuratora.


Pocałunek nie zabija. Ania Nowak i gościnie to wystawa choreograficzna, na którą składają się performanse artystki, wykonywane zarówno przez nią samą, jak i zaproszone przez nią osoby, a także prace niemal dwadzieściorga artystek i artystów stworzone w różnych technikach: fotografia, wideo, sound art, malarstwo, rzeźba. Ekspozycja zawiera też obiekty nieartystyczne, których historia, kontekst powstania czy dawne znaczenie poszerzają świat, do którego Ania Nowak zaprasza publiczność.

Choreografka w swoich pracach konsekwentnie używa języka, a czasami jego protez (jak powtórzenia, zapętlenia, zbitki trzy- lub czterowyrazowe), aby sprawdzać nowe możliwości opowiedzenia tego, na co jeszcze nie mamy odpowiednich słów. Jest zainteresowana poszerzaniem pola znaczeń i aktywnym uruchamianiem nowych, emancypacyjnych narracji. Jej twórczość jest ćwiczeniem z niebinarnego myślenia i mówienia, wskutek czego podziały – na przedmiot i performans, kopię i oryginał, indywidualizm i kolektywizm, ból i przyjemność – ulegają zatarciu, co daje nowe możliwości porozumienia.

[VIMEO=854955946]

Motywem przewodnim wystawy Pocałunek nie zabija. Ania Nowak i gościnie jest queerowa żałoba rozumiana jako żal po utracie praw, zdrowia oraz bliskich. Te doświadczenia powszechnie znane są osobom, które nie wpisują się w dominujący obraz świata ze względu na swoją tożsamość, tożsamość seksualną, pochodzenie, klasę czy stan zdrowia, także psychicznego. Jest to kolektywna opowieść o odmieńczości, „inności”, o życiu poza sztywnym gorsetem norm oraz o śmierci, żałobie i strategiach radzenia sobie ze stratą. Jak pisze Judith Butler w Ramach wojny: „Po życiu, którego nam nie żal, nie będziemy odbywać żałoby, ponieważ w istocie nigdy nie żyło, tzn. nigdy nie liczyło się jako życie”.

Poetycki tytuł ekspozycji, charakterystyczny dla pracującej w języku i z językiem Nowak, jest zapożyczony z pracy Kissing Doesn’t Kill: Greed and Indifference Do [Pocałunek nie zabija. Zabijają chciwość i obojętność] (1989) amerykańskiego kolektywu Gran Fury, który w latach 80. i 90. XX wieku zajmował się aktywizmem w czasie epidemii HIV/AIDS. Składały się na nią kolorowe banery z wizerunkami całujących się par, głównie jednopłciowych. Praca i idąca za nią bojowość – ale także złość i nadzieja – są historyczną i metaforyczną ramą dla wystawy. W tamtych aktywistycznych działaniach Ania Nowak i kurator wystawy Michał Grzegorzek dopatrują się strategii przetrwania dzisiaj, przeciwstawiając wspólnotę i bliskość obojętności.

Pocałunek nie zabija to także tytuł nowego performansu Ani Nowak, w którym ruch i spoczynek, użyte w przewrotny sposób, służą do budowania opowieści o sile bezsilności. Na wystawie w Muzeum nad Wisłą publiczność będzie mogła zobaczyć również dwa inne performanse Nowak. Jeden z nich, odbywający się codziennie w różnych, niezapowiadanych godzinach, to fragment pracy Golden Gate (2022) – wanitatywnej choreografii wykonywanej przez Alicję Czyczel i Natalię Oniśk ze szklanymi rzeźbami. Natomiast w każdą sobotę i niedzielę Ig May Engel odtworzy pracę Bez tytułu (2017), w której artystka podejmuje próbę stworzenia nowej gramatyki, by rzucić wyzwanie wewnętrznym sprzecznościom i binarności w postrzeganiu historii i (r)ewolucji.

Pocałunek nie zabija. Ania Nowak i gościnie to wystawa, która opiera się na performatywności – korzysta z jej zdarzeniowości, płynności oraz siły. Wyraża się nie tylko w działaniach na żywo, ale również w potencjale nieożywionych obiektów i spotkaniach z publicznością. Poprzez tę wielowarstwowość i fantazję Nowak chce uruchamiać, a nie tylko reprezentować, złożone i nielinearne procesy radzenia sobie z życiem i utratą. Chce zmierzyć się z tym, co w języku, jaki znamy, jest wciąż niewyrażalne.

[PLIK=381]

Ania Nowak
oraz
Joan E. Biren, Tessa Boffin, A.K. Burns i L.A. Steiner, Rüzgâr Buşki, Theresa Hak-Kyung Cha, Tee A. Corinne, Weronika Czajka i Hanna Tur, Alicja Czyczel i Natalia Oniśk, DViJKA, Ig May Engel, Nancy Grossman, Petrit Halilaj, Kim Lee i Maldoror, Nadia Markiewicz, Jonny Negron, Itziar Okariz, Pakui Hardware, Luiz Roque, Liz Rosenfeld, Sin Wai Kin, Annie Sprinkle i Beth Stephens, Justyna Stasiowska, Stowarzyszenie Lambda Warszawa, Wojciech Weiss, Alicja Żebrowska

[PLIK=380]

Program performansów w przestrzeni wystawy:

  • Golden Gate (fragment)
    wykonanie: Natalia Oniśk i Alicja Czyczel
    codziennie, różne godziny
    ok. 25 min
     
  • Pocałunek nie zabija
    wykonanie: Ania Nowak
    każdy czwartek i piątek o godz. 18.30 (z wyłączeniem 24.08 i 7.09) oraz w  sobotę 9.09 o godz. 11:30 w ramach wydarzenia Generation After. Showcase Nowego Teatru w Warszawie
    ok. 60 min
     
  • Bez tytułu
    wykonanie: Ig May Engel
    każda sobota i niedziela o godz. 17.00
    ok. 15 min
    3, 9 i 10 września performans w wykonaniu Ig May Engel (język polski)
    i Edyty Kozub (Polski Język Migowy)

 

Prace prezentowane na wystawie mogą zawierać treści nieodpowiednie dla widzów niepełnoletnich, w tym elementy nagości lub wulgarny język. Wstęp dla osób małoletnich poniżej lat 15 jest możliwy za uprzednią zgodą rodzica lub opiekuna prawnego. Przed udzieleniem zgody rekomendujemy wcześniejsze zapoznanie się z wystawą. Pobierz formularz oświadczenia.

 

Роботи, представлені на виставі, можуть містити контент, неприйнятний для неповнолітніх, у тому числі елементи зображення оголеного тіла або нецензурну лексику. Вхід неповнолітніх віком менше ніж 15 років можливий за попередньою згодою батьків або законних опікунів. Перед наданням згоди рекомендуємо заздалегідь ознайомитися з виставою. Завантаж бланк заяви.

Kuratorzy wystawy

Pocałunek nie zabija. Ania Nowak i gościnie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
28 lipca–10 września 2023


Ania Nowak
oraz
Joan E. Biren, Tessa Boffin, A.K. Burns i L.A. Steiner, Rüzgâr Buşki, Theresa Hak-Kyung Cha, Tee A. Corinne, Weronika Czajka i Hanna Tur, Alicja Czyczel i Natalia Oniśk, DViJKA, Ig May Engel, Nancy Grossman, Petrit Halilaj, Kim Lee i Maldoror, Nadia Markiewicz, Jonny Negron, Itziar Okariz, Pakui Hardware, Luiz Roque, Liz Rosenfeld, Sin Wai Kin, Annie Sprinkle i Beth Stephens, Justyna Stasiowska, Stowarzyszenie Lambda Warszawa, Wojciech Weiss, Alicja Żebrowska

Kurator:
Michał Grzegorzek

Produkcja:
Anka Kobierska, Aleksandra Nasiorowska
Współpraca: Maja Łagocka

Komunikacja:
Józefina Bartyzel, Anna Cygankiewicz, Aleksandra Urbańska, Iga Winczakiewicz, Olga Zawada

Redaktorka prowadząca:
Aleksandra Urbańska

Identyfikacja wizualna i opracowanie graficzne wystawy:
Agata Biskup

Aranżacja wystawy:
Hubert Kielan i Michał Grzegorzek
Projekty:
Hubert Kielan

Teksty:
Michał Grzegorzek i Ania Nowak

Biogramy:
Olga Byrska

Tłumaczenie na język polski:
Olga Byrska

Tłumaczenie na język angielski:
Soren Gauger

Korekta:
Magdalena Zabrocka


Tłumaczenia audiowizualne:
Zuzanna Błahuszewska
Anu Czerwiński

Obsługa publiczności:
Cezary Wierzbicki, Bernard Wnuk, Valeriia Mostanets

Przewodniczki:
Petra Skarupsky, Aniela Trojanowska

Edukacja:
Dominika Jagiełło, Marta Przybył
 

Konserwacja i ewidencja:
Maciej Janicki, Michał Kożurno, Anna Pomorska

Realizacja wystawy:
Marek Franczak, Szymon Ignatowicz, Aleksander Kalinowski, Przemysław Pryciak, Paweł Sobczak, Marcin Szubiak

Współpraca:
Adrian Antoniewicz, Damian Bramowicz, Maciej Chodziński, Anka Herbut, Agata Górska-Campagno, Magdalena Grecka, Artur Jeziorek, Katarzyna Karwańska, Magdalena Komornicka, Andrzej Kowalski, Michał Kożurno, Dorota Krawczyk, Violetta Labut-Stępień, Jagna Lewandowska, Jarosław Paruch, Magdalena Rabczyńska, Sylwia Radzikowska, Anna Ragan, Dagmara Rykalska, Eliza Sasak-Maciejczyk, Natalia Sielewicz, Olga Szeluga, Agata Wojtysiak, Patrycja Walęczak, Szymon Żydek


Instytucje udostępniające i wypożyczające prace:
Château Shatto
Electronic Arts Intermix
MACBA, Barcelona
Mendes Wood DM São Paulo, Brussels, New York
Museum Boijmans Van Beuningen
Muzeum Geologiczne w Warszawie
Muzeum Narodowe w Poznaniu
Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze
Stowarzyszenie Lambda Warszawa
Tessa Boffin Estate and UCA Archives and Special Collection
University of Oregon
Video Data Bank, School of the Art Institute of Chicago
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

Dokumentacja fotograficzna

fot. Patrycja Mic [Opis alternatywny]
[Tytuł]
fot. Patrycja Mic [Podpis]

[Opis]

fot. Patrycja Mic
fot. Patrycja Mic
fot. Patrycja Mic
fot. Patrycja Mic
fot. Patrycja Mic
fot. Patrycja Mic
fot. Patrycja Mic
fot. Patrycja Mic
fot. Patrycja Mic
fot. Patrycja Mic
fot. Patrycja Mic
fot. Patrycja Mic
fot. Patrycja Mic
fot. Patrycja Mic
fot. Daniel Chrobak
fot. Daniel Chrobak
fot. Daniel Chrobak
fot. Daniel Chrobak
fot. Daniel Chrobak
fot. Daniel Chrobak
fot. Daniel Chrobak
fot. Daniel Chrobak
fot. Daniel Chrobak
fot. Daniel Chrobak

Partnerzy

Partnerzy

Mecenas Muzeum i Kolekcji

Partner prawny Muzeum

Partnerzy wystawy

Partnerzy medialni wystawy

Home|Program|Wystawy przeszłe|
Pocałunek nie zabija
Ustawienia prywatności
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych
Niezbędne (1)
Statystyka (2)