Staramy się udowodnić, że pisanie o sztuce i artystach może być pasjonujące i stać się inspiracją także dla osób niezwiązanych na co dzień ze światem artystycznym. Do takich czytelników kierujemy przede wszystkim tytuły z serii mówi muzeum, rozwijanej wspólnie z Wydawnictwem Karakter: biografie (Zofii i Oskara Hansenów, Aliny Szapocznikow), opowieści o ważnych i żywych zjawiskach (kultura queer, sztuka feministyczna w Ukrainie w XXI wieku, polska sztuka krytyczna lat 90.).
Muzeum w Budowie / Museum Under Construction i Nowe Historie Sztuki to wydawane po polsku lub angielsku książki akademiczek i badaczy, które adresujemy do międzynarodowego środowiska historyków sztuki.
kino muzeum to z kolei feministyczne spojrzenie na sztukę filmową – „od dadaizmu do postinternetu”.
Do wydawnictw, które wyrastają bezpośrednio z programu Muzeum – wystaw, festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE – należą choćby głośny Spór o odbudowę Warszawy. Od gruzów do reprywatyzacji, katalogi Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku, Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy czy niezwykle popularny album Opowieści okrutne. Aleksandra Waliszewska i symbolizm / The Dark Arts. Aleksandra Waliszewska and Symbolism.
Większość książek publikujemy również jako ebooki, wszystkie są dostępne w szerokiej dystrybucji, także międzynarodowej (University of Chicago Press) oraz w internetowym i stacjonarnym M Sklepie.
Książka prof. Andrzeja Turowskiego „Radykalne oko. O Witkacym, Kobro, Strzemińskim, Themersonach, Żarnowerównie i innych twórcach sztuki wzbudzającej niepokój" została wydana przez Wydawnictwo MSN w koedycji z wydawnictwem słowo/obraz terytoria.
Werdykt kapituły ogłoszono 1 grudnia podczas uroczystej gali w Filharmonii Łódzkiej. Z powodu złego stanu zdrowia prof. Turowski nie mógł być obecny na uroczystości. Nagrodę w jego imieniu odebrała Katarzyna Szotkowska-Beylin, redaktorka naczelna Wydawnictwa Muzeum Sztuki Nowoczesnej, która odczytała odczytała list od laureata.
Konkurs o Nagrodę im. Kotarbińskiego jest wielką promocją badań, publikacji humanistycznych i samej humanistyki. To jedyna tego rodzaju niezależna nagroda w Polsce, przyznawana naukowcom przez instytucję naukową. Na konkurs ustanowiony przez Uniwersytet Łódzki w 2015 roku wpłynęło dotychczas łącznie prawie 620 prac ze 145 polskich ośrodków naukowych. W finałach wszystkich edycji znalazło się 50 wybitnych książek. W opinii samych nominowanych jest to najważniejszy konkurs dla humanistów w Polsce. Humanistycznej refleksji potrzebujemy wszyscy, zwłaszcza obecnie w obliczu konfliktów i napięć na świecie.
Katalog pierwszej wystawy w nowym budynku MSN, a zarazem książka dyskutująca rolę i zadania muzeum sztuki współczesnej dzisiaj – w Polsce i na świecie, w czasach niepokoju.
This catalog, marking the inaugural exhibition in the new building of the Museum of Modern Art in Warsaw, also serves as a book exploring the role and mission of a contemporary art museum today— in Poland and internationally, amidst a turbulent era.
Przystępne i bogato ilustrowane kompendium wiedzy o zbiorach Muzeum – dziełach sztuki, ale także archiwach, Parku Rzeźby na Bródnie, Domu Hansenów w Szuminie, Palmie Joanny Rajkowskiej czy amatorskich filmach zebranych w Archiwum Filmów Domowych.
This richly illustrated guide offers an accessible journey through the diverse collections of the Museum. You can explore not only its artworks, but also delve into its archives, the sculpture park in Bródno, the Hansen House in Szumin, Joanna Rajkowska’s iconic Palm Tree, and even amateur films preserved in the Polish Archive of Home Films.
Ta książka to nie tylko manifest artystyczny, ale przede wszystkim zaproszenie do dyskusji o przyszłości instytucji kultury. Michał Laskowski przedstawia koncepcję instytucji sztuki, która przełamuje dotychczasowe hierarchie i zwyczaje, jest radykalnie demokratyczna i empatyczna.
Napisana z talentem literackim, żywa opowieść o fenomenie pracowni artystycznych w praskim kompleksie kamienic przy ulicy Inżynierskiej jest zarazem monografią tego miejsca, tutejszego środowiska i jego działań od połowy lat 90. XX wieku.
Porywająca wizualna narracja budowy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, budynku zaprojektowanego przez Thomasa Phifera. Autorka towarzyszyła procesowi budowy przez cały okres jego trwania.
Michał Murawski splata wątki Pałacu Kultury i Nauki, historii placu Defilad i MSNu, próbując uchwycić „czasoprzestrzenny, infrastrukturalny węzeł”, na którym wznosi się Muzeum oraz „wydestylować” wynikającą z niego „ideologię” tej instytucji.
Michał Murawski weaves together the threads of the Palace of Culture and Science, the history of Plac Defilad, and the Museum of Modern Art, attempting to grasp the “spatio-temporal and infrastructural nexus” in which the new Museum exists, and to “distill” the institution’s “ideology” that emerges from it.
Frapujące studium zwrotu obywatelskiego, który dokonał się w Ukrainie na początku XXI wieku. W centrum swojej analizy autorka stawia działalność ruchów kobiecych i kolektywów artystycznych, które nie tylko współtworzyły kolejne zrywy – pomarańczową rewolucję i rewolucję godności – ale także przyczyniły się do wypracowania nowego języka feministycznej emancypacji.