Obraz był prezentowany na wystawie dyplomowej artystki zatytułowanej By miłość i wiara stały się również moim udziałem , na którą składały się prace odnoszące się do wątków religijnych i mistyczno-duchowych. Ważnym elementem wystawy była rzeźba płonącej róży wykonana z betonu, która znajdowała się w centrum Galerii Dziekanka. W obrazie Flowers and Ass artystka używa motywów kwiatowych, gdyż przedstawia ludzką sylwetkę na intensywnym czerwonym tle, zatopioną w bujnych pąkach kwiatów.
Skala płótna odsyła do obrazów Andy'ego Warhola przedstawiających kwiaty. Flowers and Ass jest tym samym pierwszym w dorobku twórczym artystki komentarzem do dziedzictwa pop-artu. Znikająca w olbrzymim pąku postać ukazana jest od tyłu i trudno odgadnąć jej płeć. Zanurza się w płatkach róży niczym człowiek na średniowiecznym obrazie ołtarzowym znikający w piekielnym ogniu. To metoda budowania alegorycznych wyobrażeń znana z obrazów takich jak Ogród rozkoszy ziemskic h Hieronima Boscha.
Flowers and Ass powstawał w latach 1984-91 i jest zaliczany do cyklu obrazów czerpiących z malarstwa religijnego i symboliki chrześcijańskiej. W tym czasie twórczość Przyjemskiej pozostawała w dialogu z najważniejszymi artystami przełomu lat. 80. i 90. – Zbigniewem Liberą, grupą Neue Bieremiennost, Markiem Filonikiem i Markiem Kijewskim. Wszyscy oni w mniejszym lub w większym stopniu korzystali z kultury popularnej, ale bardzo często odnosili się też do religii.
Dwoistość obrazu rozpiętego między nawiązaniem do pop-artu lub fotografii reklamowej a malarstwem religijnym jest sygnałem ważnego wątku w twórczości artystki. Przyjemska krytycznie przygląda się przemianom modeli konsumpcji, które trakcie transformacji ustrojowej stały się nową religią. W późniejszych pracach artystka odwoływała się do fetyszyzmu towarowego i inspirowała opakowaniami, estetyką marki i reklamy.
Nakład: unikat Rok powstania: 1988 Technika: farba olejna na płótnie
Wymiary: 139×198 cm
Sposób nabycia: zakup Forma własności: kolekcja Źródło: Mariola Przyjemska Nr księgi: MSN: 4300-12-1/2023 Data nabycia: 10.10.2023 Źródło finansowania: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego w ramach zadania Rozbudowa Kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie 2023