Kolekcja

  • Sarah Lucas, Rzymianie, 2011

    "W sercu kraju" fot. B. Stawiarski
  • Sarah Lucas, Rzymianie, 2011

    "W sercu kraju" fot. B. Stawiarski

Przykładem charakterystycznego dla Sarah Lucas przewrotnego ujęcia schematów kobiecości i męskości jest trawestacja kliszy panien w kąpieli – jednej z najbardziej znanych figur w ikonografii, która odnajduje nową interpretację w wieloelementowej instalacji artystki zatytułowanej Rzymianie. Na pierwszym planie widzimy dwie odrapane żeliwne wanny otoczone niedbale rozrzuconymi odlewami ciężkich butów z klamrami, które przywodzą na myśl caligae, obuwie rzymskich legionistów i centurionów, pospiesznie „porzucone” przed kąpielą lub orgią.

Obok widoczne są dwie strzeliste formy skonstruowane z rozciągniętych na drucie rajstop, przymocowanych do podłogi betonowymi butami na obcasie. Pantofle i bezwstydnie opięte rajstopami kuliste formy podkreślają seksualność, a jednocześnie groteskowość dwóch kobiecych sylwetek, które zachowują bezpieczny dystans od „centurionów”. W tej bezceremonialnej komedii seksualnej Lucas pozostawia widzowi pole do interpretacji zainscenizowanej przez siebie sceny, przewrotnie nazywając swoją pracę neutralnym płciowo rzeczownikiem „Romans”, który odnosić się może zarówno do Rzymian, jak i Rzymianek. Nazwa przywodzi również na myśl łaźnie rzymskie, strefę nagości i luksusu, dwuznacznie skontrastowaną z nieokrzesaną i brutalistyczną estetyką ready mades.


 

Rok powstania: 2011
Technika: rajstopy, puch, drut, drewniany wieszak na ubrania, betonowe buty, betonowe klocki, rurka neonowa, żeliwne wanny
Wymiary: wymiary zmienne

Sposób nabycia: zakup
Forma własności: kolekcja
Źródło: Sadie Coles HQ
Nr księgi: MSN:4300-22/2014
Data nabycia:
Źródło finansowania: Praca zakupiona dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Zobacz także