W sercu kraju

Kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

14.05.2013–06.01.2014
W sercu kraju

Wystawa „W sercu kraju” jest pierwszą tak obszerną prezentacją międzynarodowej kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W stosunkowo krótkim czasie – Muzeum zostało założone w 2005 roku – instytucja pozyskała ponad 300 dzieł. Są to przede wszystkim zakupy zrealizowane w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Międzynarodowe kolekcje sztuki współczesnej” oraz dary i depozyty artystów, osób prywatnych, w tym darczyńców Towarzystwa Przyjaciół Muzeum, oraz firm. Wiele z prac zgromadzonych w kolekcji powstało na zamówienie Muzeum, podczas realizowanych przez tę instytucję wystaw i projektów publicznych (są to dzieła takich artystów jak Sanja Iveković, Zbigniew Libera, Sharon Hayes czy Paweł Althamer).

Artystki i artyści z kolekcji

Akademia Ruchu
Paweł Althamer
Francis Alÿs
Wojciech Bąkowski
Mirosław Bałka
Jael (Yael) Bartana
Miron Białoszewski
Cezary Bodzianowski
Geta Brătescu
Ivan Brazhkin
Wojciech Bruszewski
Michał Budny
Rafał Bujnowski
Duncan Campbell
Olga Chernysheva
Anne Collier
Abraham Cruzvillegas
Julia Dault
Oskar Dawicki
Nathalie Djurberg
Jimmie Durham
Ruth Ewan
Omer Fast
Yona Friedman
Ion Grigorescu
Aneta Grzeszykowska
Wiktor Gutt
Sharon Hayes
Jonathan Horowitz
Sanja Iveković
Zhanna Kadyrova
Polina Kanis
Daniel Knorr
Paweł Kwiek
KwieKulik
Zbigniew Libera
Klara Lidén
Sarah Lucas
Goshka Macuga
Teresa Margolles
Adrian Melis
Gustav Metzger
Aernout Mik
Teresa Murak
Laurel Nakadate
Deimantas Narkevičius
Krzysztof Niemczyk
Paulina Ołowska
Ewa Partum
Dan Perjovschi
Pratchaya Phinthong
Marek Piasecki
Seth Price
R.H. Quaytman
Joanna Rajkowska
Mykola Ridnyi
Józef Robakowski
Bianka Rolando
Wilhelm Sasnal
Jadwiga Sawicka
Jacek Sempoliński
Wael Shawky
Ahlam Shibli
Slavs and Tatars
Jack Smith
Roman Stańczak
Frances Stark
Alina Szapocznikow
David Ter-Oganyan
Teresa Tyszkiewicz
Piotr Uklański
Zbigniew Warpechowski
Krzysztof Wodiczko
Andrzej Wróblewski
Akram Zaatari
Anna Zaradny

Na zbiory Muzeum składają się także archiwa artystyczne (m.in. ponad 150 tysięcy negatywów wybitnego fotografa Eustachego Kossakowskiego czy zbiór filmów i fotografii dokumentujących działalność niezwykle istotnej dla polskiej sztuki po 1989 roku Pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie) oraz liczący kilkaset tytułów zbiór filmów artystów dostępny online pod szyldem Filmoteka Muzeum.

Wystawa „W sercu kraju” jest największym z dotychczasowych projektów wystawienniczych Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Odzwierciedla skalę i rozmach projektu instytucjonalnego, jakim jest Muzeum. Mniejsze fragmenty kolekcji prezentowane były wcześniej w tymczasowej siedzibie instytucji, bloku mieszkalnym przy ulicy Pańskiej 3 („Sztuka cenniejsza niż złoto” i „3xTAK”), w Pałacu Prezydenckim w Warszawie („Jaka sztuka dziś, taka Polska jutro”), a także podczas pokazów zagranicznych: w Instytucie Sztuki Współczesnej KW w Berlinie („Early Years”), Instytucie Polskim w Rzymie („Vede Cose Che Non Ci Sono”) oraz w Biełych Pałatach w Moskwie („Audytorium Moskwa”). Pojedyncze dzieła z kolekcji podróżowały do wielu prestiżowych muzeów i galerii sztuki w Polsce i za granicą. Przykładowo, rzeźba Czarny papież i czarna owca Mirosława Bałki prezentowana jest na głównej wystawie tegorocznego Biennale Sztuki w Wenecji.

Na wystawie W sercu kraju zaprezentowanych zostało ponad 150 prac z kolekcji Muzeum. Budują one kilka przecinających się osi tematycznych, takich jak globalizacja historii sztuki, związki między miastem a współczesną produkcją artystyczną, emancypacyjne narracje w sztuce, problematyka (konstruowania) pamięci i historii, język i etyka nowoczesności, społeczne zaangażowanie artystów, a także – temat rzadko podejmowany na wystawach sztuki współczesnej – manifestacje duchowości. Tytuł wystawy zaczerpnięty został z delirycznej powieści Johna M. Coetzee’ego, gdzie „serce kraju” jest dziurą, pustką, trudnym do zaspokojenia fantazmatem fizycznego spełnienia i dojrzewania (tożsamości, ciała, identyfikacji ze wspólnotą). W kontekście Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie tytuł ten odnosi się w dużej mierze do planowanej lokalizacji tej instytucji – placu Defilad, niegościnnej „wyrwy” w centrum stolicy, jak i do modernizacyjnych tęsknot, których artyści i instytucje sztuki stają się często moralnymi zakładnikami.

Wystawa „W sercu kraju” jest zapowiedzią i szkicem do stałej kolekcji, która będzie eksponowana w przyszłym gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Stanowi odpowiedź na wieloletnie starania środowiska artystycznego w Polsce, dążącego do stworzenia kolekcji sztuki o globalnym zasięgu, która jednocześnie definiowałaby oraz eksponowała najważniejsze postawy i nurty sztuki polskiej. Kolekcja ta analizuje związki pomiędzy sztuką, miastem, polityką i historią, poszukując i wizji przyszłości, i nowych odczytań przeszłości. Jednocześnie kolekcja zwraca uwagę na korzenie nowoczesności, na postawy charyzmatycznych artystów z XX wieku, takich jak Alina Szapocznikow i Andrzej Wróblewski, którzy pozostają inspiracją dla współczesnych praktyków i teoretyków sztuki.

Polscy artyści obecni są dziś na najważniejszych wydarzeniach artystycznych na świecie (Documenta w Kassel, Biennale Sztuki w Wenecji, Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie etc.), jednocześnie tracąc swą uprzywilejowaną historycznymi uwarunkowaniami pozycję („odrobiona lekcja” zachodnioeuropejskich instytucji i krytyków sztuki, którzy odkrywali na początku XXI wieku awangardę z krajów byłego Bloku Wschodniego). Na wystawie „W sercu kraju” sztuka polska eksponowana jest jako integralny element globalnego obiegu artystycznego, po raz pierwszy też w polskiej kolekcji sztuki współczesnej tak mocno obecne są dzieła twórców nie-zachodnich, m.in. z Egiptu, Meksyku, Izraela czy Libii. Artyści z Polski poruszają aktualne tematy społeczne, polityczne czy etyczne, a jednocześnie nie porzucają lokalnej specyfiki, odnosząc się często do „polskich” tematów. Wystawa „W sercu kraju” jest też próbą przedstawienia w nowym świetle polskiego doświadczenia transformacji polityczno-ekonomicznej (oraz jej obyczajowych, etycznych i społecznych reperkusji) oraz opisania fenomenów artystycznych, które towarzyszyły przemianom w Europie Środkowo-Wschodniej drugiej połowy XX wieku. Historia powszechna zapamiętywana i utrwalana jest również poprzez kanoniczne dzieła sztuki tworzone w danej epoce – kolekcja Muzeum skonstruowana jest więc wokół pytań o relacje między współczesnością a dzisiejszą produkcją artystyczną. Co dzieła sztuki mówią nam o świecie na zewnątrz, poza autonomiczną strefą muzeum? Jakie są powinności i zadania artysty wobec społeczeństwa? Jaka jest relacja między dzisiejszym widzem a dziełem sztuki w muzeum? Czy wreszcie: jak długo trwa współczesność i kiedy zamienia się ona w historię?

Wystawę „W sercu kraju” uzupełnia interdyscyplinarny program towarzyszący – performansy, wykłady i sesje naukowe, pokazy filmowe i warsztaty. Nowe konteksty i odczytania dzieł zgromadzonych przez Muzeum konstruowane będą podczas spotkań z ekspertami z różnych obszarów sztuki, przy aktywnym udziale publiczności.

 

WYBRANE PRACE

Zobacz wszystkie (155)
Wiktor Gutt
Wielka rozmowa
1972–do dziś
plik cyfrowy
5'44"
© Wiktor Gutt
Piotr Uklański
Bez tytułu (Ioannes Paulus PP. II Karol Wojtyła)
2004
fotografia barwna, aluminium
198 × 173 cm (światło ramy), 210 × 185 cm (rama)
Kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Alina Szapocznikow
Pierś iluminowana
1966
żywica poliestrowa barwiona w masie, metal, światło elektryczne
56 × 14,5–17,5 × 16 cm
Kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Copyright The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris
Alina Szapocznikow
Brzuch
1968
gips
20 × 36 × 16,5 cm
Kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Copyright The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris
Alina Szapocznikow
Rzeźba-lampa III (Fetysz IX)
1970
żywica poliestrowa barwiona w masie, tworzywo sztuczne, światło elektryczne
18,5 × 44,5 × 25,5 cm
Kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Copyright The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris
Paweł Althamer
Guma
2008
tworzywo sztuczne (dwuskładnikowa żywica poliuretanowa), farba, metal
rzeźba: 166 × 60 × 76 cm; podstawa: 60 × 60 × 16 cm
Kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Copyright Paweł Althamer
Wilhelm Sasnal
Broniewski
2005
farba olejna na płótnie
190 × 180 cm
Kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Dar Artysty, Copyright Wilhelm Sasnal
Oskar Dawicki
Bałwan cytatów
2008
śnieg, metal grawerowany, zamrażarka
203 × 80 × 72 cm
Kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Partnerzy

Dofinansowano ze środków

Partner kolekcji

Sponsor

Partnerzy medialni

Ustawienia prywatności
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych
Niezbędne (1)
Statystyka (1)