Zapraszamy nauczycielki i nauczycieli szkół podstawowych (nauczanie klas 4-8) i średnich do udziału w cyklu ośmiu warsztatów rozwijania praktyk pedagogicznych w oparciu o sztukę.
Zajęcia są nastawione na znajdowanie nowych rozwiązań w pracy z grupą szkolną, wypracowanie sposobów na wykorzystanie praktyk z pola sztuki w szkolnej rzeczywistości.
W procesie będą nas wspierać zaproszone artystki i artyści. Daniel Kotowski, Iza Rutkowska, Paulina Pankiewicz, Alicja Bielawska, Jaśmina Wójcik zainspirują do sprawdzenia, w jaki sposób różnorodne techniki i strategie artystyczne mogą przełamywać szkolne schematy, jednocześnie wspierając realizację ważnych celów nauczania.
Zajęcia będą się odbywać na żywo w siedzibie Muzeum w wybrane wtorki od kwietnia do grudnia co miesiąc z wakacyjną przerwą. Zajęcia będą trwały 3h: od 16.30 do 19.30. Pierwsze, krótsze spotkanie zapoznawczo-informacyjne odbędzie się 19 kwietnia, a tydzień później pierwsze spotkanie warsztatowe. Cena: 160 zł za całość: link do płatności. Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń sfinansuje udział warszawskich nauczycielek i nauczycieli. Udział zakończony certyfikatem. Zgłoszenia przyjmujemy przez formularz.
Formy podstawowe to „uśpiona” wystawa, która w każdej chwili może się zmaterializować w środowisku szkolnym. To też zbiór wiedzy i praktyk łączących sztukę i edukację. Podczas kolejnych spotkań przeczytamy i przedyskutujemy hasła z leksykonu powstałego do programu, poznamy przykłady pionierskich działań artystycznych wchodzących w rzeczywistość, przeanalizujemy, w jaki sposób mogą stać się inspiracją i praktyką codziennych działań edukacyjnych w szkołach. Warsztaty prowadzą od teorii do działania – do współprowadzenia zajęć zapraszamy artystki i artystów.
W ramach praktykowania umiejętności zachęcimy do przeprowadzenia autorskich działań z uczniami na podstawie zdobytej wiedzy.
1.KTO? Artystka/artysta
hasła: zrób to sama/zróbmy to razem, instrukcja, kolektywne działanie
Kto robi sztukę współczesną, czy artyści zawsze działają samodzielnie - gdzie w obecnych praktykach pozycjonują się działania indywidualne, a gdzie kolektywne - co dają, czego uczą, co może być ich trudnością? Zapytamy o to artystów - kto sztuki nie robi, a kto nie wie że ją robi?
2.DLA KOGO/czyja jest sztuka?
hasła: dobra wspólne, dziwne narzędzia, edukacja
Czym jest własność w sztuce i dlaczego jej formy mogą być problemem do rozwiązania, a nie celem dążeń, dlaczego artyści próbują szukać innych modeli niż te najbardziej rozpowszechnione, dla kogo powstaje sztuka, jak rozpuszczać ją w rzeczywistości?
3. PO CO? dlaczego i po co powstaje sztuka nowoczesna?
hasła: autonomia, wyobraźnia, klimat
Czemu służą różne działania z pola sztuki? Czy można uprawiać ćwiczenia z wyobraźni i patrzenia, inspirując się artystkami i artystami? Gdzie siłę zdobytą podczas tych ćwiczeń można zastosować? Co nas czeka bez rozciągania wyobraźni, czy przywracanie sztuce miejsca i funkcji w życiu codziennym odbiera jej wartości czy wręcz przeciwnie?
4. JAK/CZYM? Język i materia sztuki, inne języki
hasła: kolor/teoria koloru, alfabet, języki, biblioteka
jakim językiem i narzędziami posługuje się sztuka nowoczesna - czym różni się to od klasycznie rozumianych wytworów sztuki? Czy malarstwo odeszło już w przeszłość czy można je wykorzystywać inaczej, jak niematerialne artystyczne gesty przełożyć na zrozumiałe narzędzia, których można użyć w szkole?
5. JAK robić nie-sztukę?
hasła: konceptualizm, odszkolnienie, ucieczka z muzeum
Podczas spotkania przyjrzymy się przykładom sztuki najbliższej rzeczywistości, będziemy obserwować dystans między konceptem a realizacją dzieła. Uruchomimy też instrukcje artystek i artystów z myślą o szkole.
6. CO? Wystawa
hasła: coś w pudełku, (nad)używanie sztuki, plac zabaw, ucieczka z muzeum
Co robi umieszczanie przedmiotów obok siebie w danej przestrzeni, jak opowiadać treści za pomocą obiektów i ich sąsiedztwa, jaka atmosfera związana jest z muzeami, czy wystawy mogą funkcjonować gdzie indziej? małe zadania wystawiennicze np coś w pudełku, wystawa z kieszeni, ekspozycja zwyczajności
7. GDZIE? Sztuka w szkole
hasła: szkolna kolekcja, odszkolnienie, szkoła/budynek, przerwa, wygłupianie się
co wspólnego mają artystyczne eksperymenty z procesem uczenia się, czy edukacja, proces nabywania wiedzy i umiejętności może być sztuką, jeśli tak to po co i w jaki sposób? Czy sztuka może wspierać uczenie się?
8. DOKĄD? Wyjdź poza/ wejdź w -
Na ostatnim, podsumowującym spotkaniu stworzymy mapę/legendę do używania leksykonu - co przydałoby się dopisać do leksykonu/ wyprowadzić ze szkoły i swojej praktyki do muzeum, stworzymy listę haseł uzupełniających leksykon.
Dowiedz się więcej