Otwarciu Wystawy Niestałej towarzyszy zestaw prac filmowych krótkiego i średniego formatu ze zbiorów MSN-u, który będzie prezentowany w KINOMUZEUM w dniach 21–23 lutego.
Artyści i artystki sięgający po analogowe i cyfrowe środki przekazu zajmują różne postawy wobec sposobu prezentacji zjawisk artystycznych i politycznych. Wspólnym mianownikiem pozostaje kierunek ich spojrzenia zapośredniczonego poprzez oko kamery: spoza swojego czasu, spoza swojego kręgu kulturowego, spoza dominujących praktyk czy nurtów artystycznych. Prezentowany w ich twórczości punkt widzenia jest więc spojrzeniem Innego na zjawiska, praktyki, rytuały czy codzienność chwytanych przez kamerę osób.
Jak zauważył brytyjski dramaturg J.B. Priestley, czas linearny to „najgorsza koncepcja czasu w historii ludzkości”. Tytuł Przymus powtarzania, będący odniesieniem do teorii widza refleksyjnego Raymonda Belloura i Laury Mulvey*, zaprasza do rekonfiguracji postawy (n)ostalgicznej wobec przeszłości poprzez uznanie jej oddziaływania w czasie teraźniejszym.
Na zestaw składają się prace Stuarta Brisleya, Jacquesa de Koninga, Kateřiny Šedy, Pauline Boudry i Renate Lorenz.
Po trwającej w ciągu dnia i działającej w zapętleniu prezentacji filmów artystów i artystek ze zbiorów MSN-u, odbędą się trzy wieczorne sesje, podczas których zaprezentowane zostaną filmy Diane Severin Nguyen, Józefa Robakowskiego i Jill Godmilow – na trzy odmienne sposoby załamujące czas i przestrzeń oraz eksplorujące granice pamięci, historycznych znaczeń i samego medium filmowego.
Program filmowy towarzyszący Wystawie Niestałej trwać będzie do 5 października 2025
Bilety:
Bilety na Przymus powtarzania dostępne są jedynie na miejscu, w kasie kinowej.
*zob. Małgorzata Radkiewicz Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej
Wydawnictwo Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2022, s 125-158.