Bezpłatny
Anna Szyjkowska-Piotrowska, Maria Poprzęcka, Paweł Mościcki
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i wydawnictwo słowo/obraz terytoria zapraszają na spotkanie wokół książki Anny Szyjkowskiej-Piotrowskiej „kamień–papier–nożyce. Wrażliwość metamorficzna jako projekt sztuki i filozofii”.
W spotkaniu, oprócz autorki, weźmie udział profesor Maria Poprzęcka i profesor Paweł Mościcki. Rozmowę poprowadzi Justyna Budzik.
"kamień-papier-nożyce" to propozycja filozoficzno-artystyczna, ale też literacka.
Tytułowa wyliczanka wyznacza trzy najważniejsze momenty historii mediów i praktyk artystycznych, a jednocześnie teorii i praktyk przywdziewania inności. Czym jest stawanie-się-innym ? Czy zaczyna się od troski i empatii ? Wymaga metamorficznej wrażliwości. Jednak naśladownictwo i metamorficzność mają również swoje pułapki. Pragnienie bycia czymś innym: kamieniem, zwierzęciem, rośliną wiąże się z niebezpieczeństwem nowego, bo intelektualnego, kolonializmu. W ostatniej części książki – Nożyce, dotyczącej współczesności, stawki zagęszczają się, a metamorficzność okazuje się kwestią wyboru lub nadziei na ucieczkę. Antropocentryczne nożyce wchodzą głęboko w tkankę świata.
Nieograniczona ciekawość Anny dąży zawsze do przekroczenia zwyczajowych, „naturalnych” granic, które traktujemy jako konieczne i dane. Ta tendencja przemówiła do mnie od naszego pierwszego spotkania i nadal do mnie przemawia. Obie mamy to wspólnego, że opieramy się sztywnemu charakterowi akademickich granic i ośmielamy się patrzeć na to, co kryje się za rogiem.
– Mieke Bal
Anna Szyjkowska-Piotrowska – teoretyczka sztuki, filozofka kultury, lingwistka. Autorka książek Po-twarz. Przekraczanie widzialności w sztuce i filozofii (Słowo/obraz terytoria 2015) i Dyrygując falom. Myślenie w wizualno-muzycznych awangardach (Słowo/obraz terytoria 2019), kamień-papier-nożyce. Wrażliwość metamorficzna jako projekt sztuki i filozofii (Słowo/obraz terytoria 2024), współredaktorka L’insaisissable du visage (Presses Universitaires de Rennes, 2024), autorka artykułów i esejów o tematyce artystycznej.
Interesuje się zagadnieniami tożsamości, jej przemianami i ich obrazowaniem. Działa na styku dyscyplin i współpracuje artystycznie.
Profesor uczelni na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w Katedrze Teorii Designu na Wydziale Wzornictwa, współpracowniczka naukowa Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne w Instytucie ACTE (Estetyka i Krytyczne Teorie Kultury), Adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Członkini Kapituły Plastycznej Nagrody im. Norwida, członkini MODERNITAS, interdyscyplinarnego centrum badawczego nad modernizmem i awangardą i Maison des Sciences Humaines, członkini rady Sztuka i Dokumentacja.
Maria Poprzęcka – historyk i krytyk sztuki, profesor zwyczajny na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się głównie sztuką nowoczesną, migracjami obrazów, ich „długim trwaniem”, związkami sztuk wizualnych z innymi dziedzinami twórczości. Jest autorką wielu książek, m.in. „Uczta bogiń. Kobiety, życie i sztuka", „Inne obrazy. Oko – widzenie – sztuka. Od Albertiego do Duchampa”. Jest laureatką Nagrody Literackiej Gdynia w dziedzinie eseju.
Paweł Mościcki – filozof, eseista i tłumacz, profesor w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, gdzie kieruje Pracownią Antropologii Współczesności. Autor książek, ostatnio: Wyższa aktualność. Studia o współczesności Dantego (2022), Azyl (2022), Kontinuum nieszczęścia. Bernhard, Handke (2023). Jest autorem wizualnego atlasu poświęconego migracjom (refugeeatlas.com). Prowadzi bloga pawelmoscicki.net oraz jest gospodarzem podcastu Inny Świat.
Justyna Hanna Budzik – adiunktka w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nauczycielka akademicka, edukatorka, prelegentka, lektorka języka polskiego jako obcego. Większość czasu w zawodowej aktywności poświęca projektom z zakresu edukacji filmowej i wizualnej. Autorka książek I artykułów o filmie i fotografii.