Pokaz filmów, Film

Endless Afterglow: Skraj+Queer Landscapes

31.03.2025 19:00

Kadr z filmu Skraj, reż. Edmund Krempiński

W Międzynarodowy Dzień Widzialności Osób Transpłciowych, dzień po polskiej premierze Endless Wojciecha Pusia zapraszamy na Endless Afterglow: pokaz dwóch filmów dotykających tematyki queerowej tożsamości. 

SKRAJ, reż. Edmund Krempiński i Jakub Dylewski, 20′
SKRAJ to alegoryczna opowieść, w której poprzez metaforę tworzenia się perły przedstawiony jest proces tranzycji oraz walki o samoakceptację Bohatera. Genezę filmu stanowi chęć przepracowania przez autora własnych frustracji związanych z życiem jako osoba transpłciowa w opresyjnym społeczeństwie. Film jest serią scen majacych formę z pogranicza aktów psychomagicznych i performensu, które przez swoją absurdalność i przekraczanie granic realizmu, mają moc wpływania na podświadomość i wsparcia procesu samoleczenia. W proces ten była zaangażowana rodzina i najbliższe osoby autora, co wytworzyło bezpieczne warunki do wspólnego zerwania z traumą i frustracją. Celem przyświecającym realizacji filmu była chęć reprezentacji osób transpłciowych oraz ich seksualności w sposób pozytywny oraz pozbawiony tabu.

Queer Landscapes, reż. Wojciech Puś, 60′, 2023

Kalejdoskopowa struktura, erotyczny blask i nowe spojrzenie na istotę queerowości w
eseju filmowym grupy osób trans, queer, niebinarnych i nieheteronormatywnych.

...film można określić jako nienarracyjny, eksplorujący tematy trans z odniesieniami do gatunku thrillera
psychologicznego. To, czego widz jest świadkiem, nie jest jednoznaczne i właśnie tą produktywną
wieloznacznością zachwyca reżyser. Jego twórczość umieściłbym w kategorii „new queer cinema”. Z
pewnością istnieją podobieństwa między twórczością Pusia, a twórczością Dereka Jarmana, w
szczególności jego naginającego płeć Caravaggia (1986) i abstrakcyjnego Blue (1993). Przedstawienie przez
Pusia pełnej napięć, fałszywej utopii podkreślone mocnym użyciem koloru przywodzi na myśl Safe Todda
Haynesa (1995). Wreszcie przychodzi na myśl seksowny i pełen przemocy świat The Living End (1992)
Gregga Arakiego.

Alpesh Kantilal Patel: ”A Polish Filmmaker Explores Trans Identity Through Abstraction”, Hyperallergic
Queer Landscapes | Segues from Endless jest zapowiedzią premiery pełnometrażowego
debiutu fabularnego Wojciecha Pusia, Endless - filmu o osobie transpłciowej/niebinarnej -
realizowanego od 2016 roku.

 

Home|Program|
Endless Afterglow: Skraj+Queer Landscapes
Ustawienia prywatności
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych
Niezbędne (1)
Statystyka (1)