Wykład
Audytorium
Polski
Bezpłatny, dzięki marce Audi
„Być gościem w katastrofie” – to tytuł zapożyczony z książki Tomasza Szerszenia, próbującego opowiedzieć o wojnie w Ukrainie poprzez jej sztukę. Sytuację „patrzenia na cudze cierpienie” porównuje z muzealną konfrontacją widza z wyobrażeniami cierpień i katastrof. Dlaczego większość prac unika dosłowności, przybierając formę „realnej abstrakcji”? Jakich wizualnych języków musi użyć sztuka, aby mówić o bólu i męce wobec komfortu muzealnej wizyty? Czy wiemy, czego od nas chcą te obrazy? Co musi się stać, aby wytrącić nas ze świętego spokoju, wywołać strach, wstrząsnąć czy wzbudzić współczucie? Czy konieczny jest odautorski lub kuratorski komentarz? Takie i inne pytania będziemy stawiać podczas spotkania, niekoniecznie znajdując na nie odpowiedzi.
Maria Poprzęcka – historyk i krytyk sztuki, profesor zwyczajny na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się głównie sztuką nowoczesną, migracjami obrazów, ich „długim trwaniem”, związkami sztuk wizualnych z innymi dziedzinami twórczości. Jest autorką wielu książek, m.in. Uczta bogiń. Kobiety, życie i sztuka, 2012; Inne obrazy. Oko – widzenie – sztuka. Od Albertiego do Duchampa, 2008; Impas. Opór, utrata, niemoc, sztuka, 2019. Jest laureatką Nagrody Literackiej Gdynia w dziedzinie eseju.