Angielski
Bezpłatny dzięki marce Audi
Wykład dźwiękowy
Co łączy gwizdaną melodię z piosenki Wind of Change – niemieckiego hitu lat 80. – i rytmy protestów na Kijowskim Majdanie? W jaki sposób muzyka stała się paliwem dla marzeń o wolności w krajach postsocjalistycznych? Dlaczego dawne hity czasami są dla nas ważniejsze niż odważne, rewolucyjne slogany? Ukraiński artysta Nikolay Karabinovych, wspólnie z muzykiem i pisarzem Yuriyem Gurzhym zapraszają na niezwykły wykład dźwiękowy, podczas którego wszyscy obecni na sali będą wspólnie tworzyć opowieść. Publiczność wybierze ulubione piosenki z kolekcji płyt winylowych artystów, a gospodarze wieczoru wplotą je w historię utkaną ze wspomnień, refleksji i dźwięków.
Karabinovych i Gurzhy zabiorą nas w podróż przez dźwiękowe ślady minionej epoki. Ulubione nagrania potraktują jako artefakty pamięci, pokazujące, jak hitowe piosenki stały się narzędziami władzy a nawet manipulacji – od teorii spiskowych na temat wpływu CIA na listy przebojów i upadek ZSRR po fenomen disco polo, które głośno zaznacza swoją obecność w debatach politycznych.
Wydarzenie odwołuje się do instalacji dźwiękowej Nikolaya Karabinovycha Wind of Change, prezentowanej na Wystawie niestałej w MSN-ie. W pracy tej gwizdanie znanej melodii staje się symbolem niespełnionych nadziei.
Co stanie się, gdy zamiast wsłuchiwać się w echa przeszłości, stworzymy wspólnie nowe dźwięki? Zachęcamy do przynoszenia na wydarzenie własnych płyt winylowych z ulubionymi dźwiękowymi wspomnieniami. Być może staną się częścią naszej wspólnej opowieści.
Wydarzenie odbędzie się w języku angielskim.
Nikolay Karabinovych (ur. 1988, Odesa, Ukraina) – artysta multidyscyplinarny, korzystający m.in. z medium wideo, dźwięku, instalacji, performansu i tekstu. Jego praktyka jest oparta o złożone, często pełne przemocy, historie i wyobrażenia regionu znanego (lub nieznanego) jako Europa Wschodnia. Często łączy je z intymnymi, rodzinnymi opowieściami i szerszymi doświadczeniami migracji i życia w diasporze. Podważa unieruchomione geografie i linearne pojmowanie czasu, pracując z polityką pamięci, głosami zmarginalizowanymi i poczuciem przynależności. Jego prace często korzystają z dźwięku, muzyka pojawia się w nich jako kluczowa siła: gatunek, rytuał, zerwanie czy pozostałość z przeszłości. Karabinovych w 2020 roku ukończył Belgijską Wyższą Szkołę Sztuk Pięknych (HISK) w Ghent. Jego prace były pokazywane w instytucjach takich jak HKW w Berlinie, MHKA w Antwerpii, MAXXI w Rzymie, Albertinum w Dreźnie, Bozar w Brukseli, Museum de Fundatie w Zwolle, Belgijskim Muzeum Żydowskim, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie czy w139 w Amsterdamie. Brał udział w Steirischer Herbst (2024), Kaunas Biennale (2023), Kyiv Biennale (2023, 2021), Survival Kit (2023) oraz programie towarzyszącym Biennale w Wenecji (2022, 2024). Poza pracą artystyczną zajmuje się także pracą kolektywną i kuratorską, między innymi jako współkurator 5. Biennale w Odesie. Trzykrotnie otrzymał nagrodę PinchukArtCentre Prize (2018, 2020, 2022).
Yuriy Gurzhy (ur. 1975, Charków, Ukraina) – muzyk, kompozytor, DJ i pisarz. Od 1995 roku mieszka i pracuje w Berlinie. Jest założycielem wielu projektów muzycznych, w tym RotFront, Shtetl Superstars, The Disorientalists oraz Kaminer & Die Antikörpers. Jest kuratorem dwunastu wpływowych kompilacji muzycznych dla Europejskich wydawnictw, w tym bestsellerowych Russendisko Hits (2003), Shtetl Superstars – Funky Jewish Sounds from Around the World (2006) oraz Borsh Division – Future Sound of Ukraine (2016). Wspólnie z zespołem RotFront nagrał trzy albumy i odbył liczne trasy koncertowe na całym świecie.