Prace/Empire/Vampire III, #16

Isa Genzken

Empire/Vampire III, #16

Isa Genzken w Empire/Vampire III odnosi się do pierwszej wielkiej tragedii początku XXI wieku, jaką były zamachy na World Trade Center 11 września 2001. Artystka była wtedy w Nowym Jorku, mierzy się więc nie tylko z relacją medialną, ale przepracowuje to zdarzenie i traumę z nim związaną w kontekście własnego doświadczenia. Genzken podaje w wątpliwość silne jeszcze przed zamachami nowoczesne przekonanie o deterministycznej naturze procesów rządzących rzeczywistością (tak zwany „koniec historii”), które takie wydarzenia uznaje za dziwne wyjątki od uniwersalnych praw. W wizji artystki rozwój historii nie oznacza stopniowego dochodzenia do idealnego kształtu życia społeczno-politycznego, lecz chaotyczne przechodzenie od jednej katastrofy do kolejnej. W tym kontekście praca Empire/Vampire III to również proroctwo krachu finansowego w Nowym Jorku z 2008 roku: prekaryzacji i zmierzchu wyobrażeń o amerykańskim śnie. Jej tytuł odnosi się do tych ambiwalencji nowoczesności – z jednej strony konotuje nieograniczony wzrost (imperium), z drugiej jego okrutny rewers (wampir).

 

Rzeźba wchodziła w skład słynnego cyklu prac prezentowanych po raz pierwszy na 54. Carnegie International w Carnegie Museum of Art w Pittsburghu. Twórczość Isy Genzken uznawana jest za jedną z najważniejszych i najbardziej inspirujących propozycji artystycznych we współczesnym świecie sztuki. Artystka często miesza elementy kultury wysokiej i niskiej, odniesienia do klasyki modernizmu z popkulturowymi inspiracjami. Jej delikatne, ale niezwykle silne w wyrazie kompozycje są złożone ze znalezionych materiałów, często bardzo atrakcyjnych wizualnie, które komponuje w sposób improwizowany, oparty na przypadku. W wyniku tych operacji powstają sugestywne rzeźby, precyzyjnie łączące warstwę wizualną z narracyjną. Seria Empire/Vampire dotyczy również refleksji na temat statusu rzeźby i pomnika, gdzie postument staje się częścią rzeźby, a jej czysto formalne wyznaczniki, takie jak skala, objętość i materiał, ulegają destabilizacji.

 

[Ł.R.]










Wystawy powiązane

Home|Kolekcje|Kolekcja 1|
Empire/Vampire III, #16