Instalacja fotograficzna Adji Dieye odnosi się do zjawiska agresywnego eksportu produktów z Zachodu do krajów afrykańskich. Artystka przygląda się historii kostek rosołowych, które zmieniły lokalne tradycje żywieniowe do tego stopnia, że stały się jednym z podstawowych składników kuchni senegalskiej i całej Afryki Zachodniej. Krytykuje również transformację miast w przestrzeń podporządkowaną reklamie.
Dieye stworzyła parodię kampanii reklamowej fikcyjnej kostki rosołowej, którą nazwała „Maggic Cube”. Artystka zaprojektowała logo marki, stosując intensywną paletę żółcieni i czerwieni. Producenci żywności i właściciele sieci fast-foodów bardzo często wykorzystują te kolory w reklamie jako środki perswazji i wzmacniania apetytu konsumenta. Artystka sfotografowała w swoim studio senegalskie kobiety w sposób nawiązujący do archetypu strażniczki ogniska domowego i żywicielki. W warstwie wizualnej – poprzez pionowe pasy tła – odwołała się także do zachodnioafrykańskiej tradycji fotografii portretowej, m.in. do prac takich fotografów jak Seydou Keïta, Mama Casset czy Malick Sidibé. Modelki na fotografiach Dieye przyjmują wystudiowane pozy i zakrywają twarz wyciętymi portretami. Nie widzimy ich spojrzeń. Stapiają się z opresyjną scenografią reklamy, niekiedy tylko pokazując białe dłonie spod kolorowych uniformów. Artystka komentuje w ten sposób nie tylko ekspansję produktów zachodnich na rynkach Globalnego Południa. Poddaje również namysłowi sposób, w jaki tożsamość i sztuka afrykańska stają się obrazami przeznaczonymi do konsumpcji.
(N.S.)