Wykład Piotra Osęki i oprowadzanie Anny Niesterowicz
Finisaż „Hańby”
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na wykład wybitnego historyka i badacza propagandy, profesora Piotra Osęki, poświęcony długiemu trwaniu propagandowych klisz. Zastanowimy się wspólnie w jaki sposób „wyobrażenia wroga” z roku 1968 odradzają się we współczesnym dyskursie politycznym.
Po wykładzie zapraszamy na oprowadzanie Anny Niesterowicz po wystawie, której towarzyszyć bedzie wykład. Swoistym tłem dla wykładu jest bowiem nowa realizacja Niesterowicz dla Departamentu Obecności, programu publicznego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W instalacji „Hańba” Niesterowicz wchodzi w dialog z własną pracą o tym samym tytule zrealizowaną w 2006 roku, niecałe pół roku po wyborach parlamentarnych w Polsce i miesiąc przed narodzinami Twittera – dziś integralnego elementu współczesnej komunikacji politycznej.
W pracy z 2006 roku, artystka przyglądała się zadomowionym w języku polskim stereotypom, lękom i uprzedzeniom narodowym jakie od zarania nowoczesności służą opisywaniu kraju otoczonego „morzem obcych”. W tym celu, Niesterowicz zestawiła propagandowe druki z lat 30. z cytatami z forów internetowych z początku lat 2000.
[MORE ]
profesor Piotr Osęka - historyk, publicysta, pracownik Instytutu Studiów Politycznych PAN. Zajmuje się dziejami politycznymi i społecznymi PRL. Autor książek Rytuały stalinizmu i Marzec ’68, a także artykułów historycznych w „Newsweeku”, „Polityce” i „Gazecie Wyborczej”. Lauerat Nagrody im. Hirszowiczów za książkę „My, ludzie z marca”.
Anna Niesterowicz - artystka wizualna, autorka instalacji, prac wideo, rysunków i ilustracji. Ukończyła studia na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie, dyplom obroniła w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Twórczość Niesterowicz łączy zarówno wątki autobiograficzne, jak i szerszy komentarz na temat społecznych relacji i napięć. Artystkę interesują kody i konstrukty językowe oraz wszystko to, co „zagubione w tłumaczeniu” i niemożliwe do wyjaśnienia. Niesterowicz porusza się w obszarze irracjonalnych skojarzeń, znajdujących się „poza kulturą” i będących najczęściej skutkiem nieporozumienia, a jednak bezpośrednio odnoszących się do rzeczywistości i wpływających na nią.