Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych . Dalsze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Możesz zarządzać ciasteczkami poprzez ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Zapraszamy na oprowadzanie profesor Szkoły Filmowej w Łodzi, Moniki Talarczyk, po wystawie „Bez mistrza, bez pana. Ruchomy obraz i feministyczne tworzenie światów”.
Motywem przewodnim oprowadzania będą fotografie i filmy artystek ze wschodnich terytoriów, które zmarginalizował ustalony przez krytykę artystyczną dominujący styl recepcji. Z jednej strony ich feministyczny potencjał został w swoim czasie osłabiony przez narrację uniwersalizującą doświadczenia kobiet i mężczyzn, z drugiej - krytyka i teoria feministyczna były w większym stopniu zainteresowane kreacją eksperymentalną niż dokumentalną. Punktem wyjścia będzie film „Kobieta to słaba istota” w reżyserii Heleny Amiradźibi, Gruzinki, ze zdjęciami Elżbiety Zawistowskiej, tworzących w WFD w Warszawie wobec polskiej szkoły dokumentu. Cofniemy się do Esfir Shub, pionierki, autorki filmu dokumentalnego „Międzynarodowy Kongres Kobiet w Moskwie” (1946), której refleksja nad pozycją kobiet w kinematografii została wyciszona, podobnie jak wkład filmowczyń do radzieckiej awangardy montażu. Następnie przejdziemy do „Aktfotografie” (1983) - filmu Helke Misselwitz i fotografii Gunduli Schulze, zrealizowanych w NRD w kontrze konwencji aktu kobiecego. Zakończymy przy „Untitled 77-A” (1977) eksperymentalnym filmie Han Ok-hee, absolwentki Uniwersytetu Kobiet w Seulu, by rzucić światło na południowokoreańskie tradycje feministyczne.
Monika Talarczyk – dr hab., prof. Szkoły Filmowej w Łodzi, historyczka kina i badaczka kina kobiet, członkini Stowarzyszenia Kobiet Filmu, laureatka Nagrody PISF za książkę "Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii" (2013). Autorka monografii: "Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w II połowie XX wieku" (2013), "Wanda Jakubowska. Revisited" (2022). Autorka tekstu o Barbarze Hammer Barbara Hammer's "History Lessons" as a documentary utopia, "Images" no 30, 2017. Współredaktorka tomów zbiorowych: "Niewidzialne kobiety kina" z Małgorzatą Radkiewicz (2018), "Hope is of Different Color. From the Global South to the Łódź Film School" z Magdą Lipską (2022). Autorka tekstu o Helenie Amiradżibi w publikacji towarzyszącej wystawie "No master territories. Feminist Worldmaking and Moving Image" red. Erika Balsom, Hila Peleg (2022).