Czerwona Brama
Spotkanie wokół twórczości Bogusława Choińskiego
Zapraszamy do Muzeum nad Wisłą na spotkanie wokół twórczości Bogusława Choińskiego i spektakl, przygotowany przez Oficynę Wydawniczą Przezrocza, który składa się z kolaży jego tekstów.
„Bogusław Choiński – sztuki mieszane". Tymi słowami miał zwyczaj się przedstawiać w towarzystwie podkreślając swoją wielobranżowość.
Pamiętany dziś głównie jako autor tekstów popularnych piosenek takich jak Pod Papugami czy Alabama był jednocześnie poetą, dramaturgiem, dziennikarzem, chemikiem, badaczem przyrody, rysownikiem, fotografem i performerem.
W czasach stalinizmu Choiński był współtwórcą kontrkulturowej grupy kobyłeckiej i teatru na Tarczyńskiej, w latach późniejszych – autorem tekstów dla teatrów studenckich, zespołów muzycznych, opery oraz kierownikiem artystycznym grupy Gramine, a także współzałożycielem pierwszego sformalizowanego koła parapsychologicznego i psychotronicznego w powojennej Polsce. Na przełomie lat 50. i 60. współpracował z Anką Ptaszkowską i lubelską Grupą Zamek.
W jego działalności literatura, teatr, muzyka, sztuki plastyczne, fizyka i biologia splatały się ze sobą w alchemicznym tyglu poszukiwania formy, w której sztuka jest tożsama z życiem.
Prześledzenie jego drogi twórczej to fascynująca podróż przez cały przekrój wzajemnie się przenikających awangardowych środowisk artystycznych powojennej Polski.
W dyskusji wezmą udział Justyn Kołakowski, Natalia Ambroziak oraz Anka Ptaszkowska. W trakcie wieczoru zostanie odczytany wybór wierszy Choińskiego.
Po zakończeniu spotkania zapraszamy na premierę spektaklu Czerwona Brama przygotowanego przez Oficynę wydawniczą Przezrocza, inspirowanego twórczością Bogusława Choińskiego.
***
Czerwona Brama
reż. Wiktor Michał i Typa Pietrak
Czerwona Brama to przeniesione w centrum sceny kulisy, skupiające spektakl wokół czegoś, co z założenia jest ukryte.
Czerwona brama rodzi, przełyka, wyrzucając z siebie kolejne obrazy: tętniące jeszcze mutacje wrażeń, kolaże tekstów Choińskiego.
Narracja spektaklu to ciągłe pulsowanie iluzji i znoszącej ją materii jasełek, teatrzyku służb mundurowych.
Rozpędzone konie pukają w okna wybijając framugi. Deus ex caballus – Bóg z koniny, która w końcu jest mięsem armatnim. Z najlepszych karm powstała pasza na umytych talerzach, serwujemy wam smacznego.
Oficyna Wydawnicza Przezrocza powstała jako efekt poszukiwań nowego języka w sztuce, prowadzonych od 2018 r. w serii Improwizacji w domu kultu. Te wydarzenia łączyły muzykę z formami teatralnymi, przy okazji których Oficyna miała okazję współpracować z osobistościami takimi jak Krzysztof Knittel, Bartuś 419, czy liczne postaci szerzej nierozpoznawalne.
W 2022 zadebiutowała zbiorczym tomikiem In sales site, non observentur. Na jego bazie opracowała muzyczno-teatralne bachanalia, z którymi od tamtego czasu występuje na festynach, w piwnicach, na festiwalach i w willach. W centrum jej zainteresowań znajduje się badanie powiązań między różnymi formami wyrazu artystycznego i produkcja świeżej poetyki, odciętej od aktualnej stylistyki współczesnej.