Teoria Stanów Zapalnych
Wideowykład Natalii Sielewicz i Eternal Engine

  • (kolorowa, abstrakcyjna grafika z niewyraźnym napisem: inflammation)

    ilustracja: Eternal Engine

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na wideowykład Natalii Sielewicz i Eternal Engine w ramach 12. edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE. „Coś wspólnego”

Kiedy pytam Cię, co zrobisz ze swoim żarem, pytam za Audre Lorde, do czego posłuży Twój gniew? Jak wykorzystasz prawo do tego, by nie zachować milczenia, zwłaszcza gdy używa się twojego języka przeciwko tobie?

Wychodząc od metafory przewlekłych stanów zapalnych, które stały się jednym ze skutków ubocznych u wielu ozdrowieńców SARS-CoV-2, wideowykład jest krótką opowieścią o cieple i energii - o afektach, splotach neuronowych i algorytmach, słowem, o metabolizmie rewolucji, która zachodzi w ciele, na ulicy i w chmurze danych.

Naukowa opowieść przeplata się tu z fakenewsami, memami, wizualizacjami danych i środowiskiem VR, dlatego Teoria Stanów Zapalnych nie jest prawdziwą teorią, lecz spekulacją - strumieniem informacji, obrazów i prywatnych wynurzeń.

Jaką temperaturą emanują współczesne procesy zbiorowego przeżywania? Co wspólnego ma szczytowa wydajność (peak performance) z apkami covidowymi i astrologicznymi, matami grzewczymi, algorytmami i biohackingiem? Jak język żaru i troski przenika do kampanii marketingowych? Czy zainstalowałaś już na swoim telefonie Virus-Assist, Corona-Care lub Relief Central?

Wideowykład będzie dostępny w języku polskim z angielskimi napisami. Transmisja na FB Muzeum.

Natalia Sielewicz

(ur. 1985) historyczka sztuki, autorka tekstów i kuratorka w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W swojej praktyce zajmuje się szeroko rozumianą teorią afektów, nowymi technologiami i feminizmem, m.in. w wystawach takich jak „Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie” (2019) „Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Intymność jako tekst" (2017), czy „Ustawienia prywatności. Sztuka po internecie" (2014). Współkuratorka tegorocznej edycji wystawy i festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE. "Coś wspólnego".

Eternal Engine

duet artystyczny: Jagoda Wójtowicz i Marta Nawrot / Marta Nawrot i Jagoda Wójtowicz. Wiedźmy digitalu, cyberwróżki technokultury, sztuki post internetu i nowych mediów płynnie poruszające się w dyskursie xeno / glitch / cyberfeministycznym. Designerki i programistki światów wirtualnych, twórczynie multiplayerowych i multisensorycznych doświadczeń w wirtualnej rzeczywistości oraz animacji 3D, wojowniczki Open Source'u i Free Learning'u. Zainteresowania duetu oscylują na platformie spekulatywnych teorii ewolucji, życia biomorficznych formacji m.in eukariontów i insektów oraz ich odpowiedników w formie zdigitalizowanej (odmian botów i nanobotów oraz ich wyobrażonych ewolucji). W swych pracach dają wyraz wyobrażeniom całkowicie zautomatyzowanej przestrzeni wolności (technologia jako narzędzie emancypacji) w której ponad kategoriami płci, byty łączą się pod postacią wzbogaconych o cybernetyczne organy hybryd o fluidowej tożsamości, wyzwolonych z przymusu definiowania swych granic (fully bio-automated queer future romantism). Transfer zbiorowego umysłu, powrót do kolektywnej świadomości poprzez interakcje z nieśmiertelną i niezwykle reaktywną chmurą punktów na wirtualnym horyzoncie nieograniczonych materią możliwości - to wyobrażenie mogłoby stanowić wizualny manifest artystek. Aktywne na platformie realu jako cyberfeministki organizują spotkania i warsztaty z tworzenia własnych wirtualnych przestrzeni, z przyjemnością rozpowszechniając tym samym dostęp do owoców technokultury.

Zobacz także: