Sztuka nowoczesna a feminizm
Strategie krytyki i przedstawiania

  • Sztuka nowoczesna a feminizm

    Sylvie Fleury, Walking on Carl Andre, 1997

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza do wspólnej rozmowy o tym, jak dziś możemy i powinnyśmy pracować z nowoczesnym dziedzictwem i twórczością niefeministyczną. 


W ostatnich miesiącach w polskiej dyskusji o sztuce pojawił się spór na temat historycznych i współczesnych postaci – artystek, kuratorów, krytyczek i badaczy – które trudno nazwać feministycznymi. Gorące rozmowy toczone w mediach społecznościowych i branżowych magazynach pokazały, że na pytanie o to, jak z nimi pracować, nie ma łatwej i jednoznacznej odpowiedzi. Ujawniły się zróżnicowane stanowiska i strategie, funkcjonujące równolegle w środowiskach feministycznych, artystycznych, krytycznych i badawczych.

Odwołując się do tych dyskusji, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza do wspólnej rozmowy o tym, jak dziś możemy i powinnyśmy pracować z nowoczesnym dziedzictwem i twórczością niefeministyczną. Spotkanie rozpocznie się od debaty panelowej z udziałem zaproszonych gościń, która będzie punktem wyjścia do otwartej dyskusji z udziałem publiczności.

Iwona Kurz

Historyczka nowoczesnej kultury polskiej, badaczka kultury wizualnej, filmoznawczyni, zajmuje się również problematyką ciała i gender. Od 2016 roku dyrektorka Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Współzałożycielka i w latach 2013–2020 współredaktorka pisma „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”. Regularnie publikuje artykuły dotyczące różnych form sztuk wizualnych, m.in. w „Dwutygodniku.com”, „Kinie”, „Widoku”.

 

Agata Pyzik
Dziennikarka, krytyczka. Pisze o kulturze, sztuce, estetyce i polityce do publikacji książkowych oraz dla wielu czasopism w Wielkiej Brytanii i w Polsce, m.in „Szum”, „Dwutygodnik.com”, „The Guardian”, „The Wire”, "Calvert Journal". Autorka książki Poor but Sexy. Culture Clashes in Europe East and West (Zero Books 2014, wydanie polskie Biedni, ale sexy. Kulturowe zderzenia wschodu i zachodu, W Podwórku 2018) oraz książki-eseju Dziewczyna i pistolet (Pamoja Press 2020). Kuratorka wystawy Tomasza Armady Równorodność o nowych klasach społecznych w post-transformacyjnej Polsce w Państwowym Muzeum Etnograficznym (2020-2021). Prowadzi autorską audycję literacką w Radiu Kapitał pt. Moje zmagania. Interesuje się kulturą krajów realnego socjalizmu, okresem zimnej wojny i transformacją ustrojową w krajach postkomunistycznych.

 

Marika Kuźmicz
historyczka sztuki, kuratorka, założycielka Fundacji Arton (2011) oraz Fundacji im. Edwarda Hartwiga (2017). Kuratorka licznych wystaw w Polsce i zagranicą, redaktorka książek, badaczka archiwów artystów i artystek. Dziekana i wykładowczni na Wydziale Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich ASP w Warszawie, wykładowczyni Collegium Civitas. Vice-redaktorka czasopisma "Miejsce. Studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku". Kuratorka researchu w Instytutcie Susch, gdzie prowadzi program badawczy poświęcony artystkom z Europy Środkowo-Wschodniej.

 

Agata Jakubowska

historyczka sztuki. Przez wiele lat związana z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, aktualnie pracuje na Uniwersytecie Warszawskim. Autorka i redaktorka licznych publikacji poświęconych sztuce kobiet, m. in. Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek (2004), Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow (2008), Alina Szapocznikow: awkward objects (red. 2011), Natalia LL. Nie tylko “Sztuka konsumpcyjna” (red. 2016), All-Women Art Spaces in Europe in the Long 1970s (red. z Katy Deepwell, 2018), Zofia Kulik. Methodology, My Love (red. 2019). Właśnie nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ukazała się jej książka zatytułowana Sztuka i emancypacja kobiet w socjalistycznej Polsce. Przypadek Marii Pinińskiej-Bereś. Aktualnie realizuje badania nad historią międzynarodowych wystaw sztuki kobiet. Prowadzi też z prof. Andreą Giuntą z Uniwersytetu w Buenos Aires seminarium „Narrating Art And Feminism: Eastern Europe and Latin America”.
 

Agnieszka Tarasiuk

artystka, kuratorka i działaczka społeczna, współzałożycielka Fundacji Dzielna. Obecnie pracuje jako Kierowniczka Działu Zbiorów Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, wcześniej była dyrektorką Domu Pracy Twórczej w Wigrach oraz główną kuratorką Królikarni w Warszawie.