Sztuka i nauka dla klimatu
zdalne warsztaty dla środowiska edukacyjnego

  • Sztuka i nauka dla klimatu
    Jonathas de Andrade, O Peixe (Ryby), 2016, wideo 37' 00”. Dzięki uprzejmości Galerii Vermelho, Gallerii Continua, Alexander & Bonin [Muskularny mężczyzna tuli w ramionach rybę]
  • Sztuka i nauka dla klimatu

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza środowisko edukacyjne pod koniec roku szkolnego na zdalne warsztaty odnoszące się do wystawy „Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany”.

Opisując kim jesteśmy, skąd czerpiemy, co robimy, jakie jest nasze miejsce w świecie niezaprzeczalnie plasujemy siebie w kontekście kulturowym. Dokonując redefinicji tych zagadnień rozumiemy, że coś należałoby zmienić. Jeszcze niedawno działanie i zmysłowe doświadczanie urealniało bycie na świecie, a dziś to poczucie destabilizuje się, bo trudno jest odwoływać się do świata, jaki znamy. Przez zmieniające się realia klimatyczne, polityczne, społeczne, naukowe świat staje się coraz bardziej obcy. Jeszcze niedawno fundament przynależności kulturowej wydawał się stabilny, dziś zawodzi. Czas zobaczyć siebie i świat w innym kontekście, w globalnym polu środowiska naturalnego.

Blisko 60 artystów dzieli się z nami swoimi obserwacjami i wizualizacjami przemian zachodzących na kuli ziemskiej, którym trudno już zaprzeczać. Co robić? Jak żyć? Czy mamy jeszcze szansę, by ocalić świat? Pierwszym stopniem na drodze odwrócenia zmian klimatycznych jest uznanie tego faktu. Jak o tym rozmawiać z uczniami, skoro obecna podstawa programowa nie ujmuje tego tematu? Naukowcy przedstawiają swoje badania, artyści inspirują się nimi i używają w twórczości. Warto wykorzystać ich doświadczenia w procesach edukacji. Jak to robić?

Ponieważ nie możemy spotkać się w przestrzeni wystawy, to zdalnie spróbujemy poprowadzić symulację pracy jak z grupą dzieci czy młodzieży. Zastanowimy się, jak dane naukowe i rzeczywiste wydarzenia wykorzystać w twórczy sposób w procesie nauczania. Poszukamy ścieżek dydaktycznych w odniesieniu do zgromadzonych prac. Doświadczymy, jak zastosować twórcze metody zgodnie z najnowszymi trendami konektywnej pedagogiki i potrzebami współczesnego ucznia. Przekonamy się, że łączenie twórczości artystycznej z dziedzinami nauki służy procesom nabywania wiedzy i holistycznemu rozwoju uczniów.

Zapraszamy nauczycieli, nauczycielki, edukatorów, edukatorki, animatorów, animatorki kultury do trzyetapowego kontaktu. Na wstępie wszystkie zgłoszone osoby zostaną mailowo poprowadzone przez strony wirtualnej wystawy. Następnie spotkamy się na platformie zoom.us, aby porozmawiać i podejść od praktycznej strony do procesu edukacji i zmierzymy się z możliwymi zadaniami. Na zakończenie uczestnicy otrzymają materiał poglądowy o edukowaniu przez sztukę, który podsumuje nasze rozważania o wykorzystaniu zasobów muzealnych w pracy edukacyjnej.

Spotkanie nie będzie transmitowane. 

Formularz zgłoszeniowy został ukryty.

Małgorzata Minchberg

Artystka wizualna, specjalistka ds. edukacji artystycznej, animatorka kultury, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie upowszechniania kultury, twórczyni projektów edukacyjnych. Edukuje do sztuki i przez sztukę. Zajmuje się pielęgnowaniem postaw twórczych ludzi niezależnie od wieku, wykształcenia czy zdolności.

Laureatka I Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej 2016 za projekt przybliżający sztukę współczesną różnym grupom młodzieży w przestrzeni publicznej i w warszawskich instytucjach kultury. Nominowana do w/w nagrody w roku 2017 za interdyscyplinarny projekt o wychowaniu przez sztukę adresowany do kadr placówek edukacyjno-wychowawczych. W 2018 roku nagrodzona WNEK za długofalowy projekt wcielający edukację przez sztukę w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Radości.

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby. Ukończyła również Podyplomowe Studium Pedagogiczne (ASP Warszawa) oraz Podyplomowe Studia Menadżerskie dla Artystów i Animatorów Kultury na Uniwersytecie Warszawskim. Otworzyła przewód doktorski na Akademi Pedagogiki Specjalnej na Wydziale Edukacji Medialnej na temat Interdyscyplinarna edukacja przez sztukę.

Zobacz także:

Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące:

19:00 Wykład Więcej niż przetrwanie. Krytyczne oświecenie i przedstawianie globalnego ociepleniaWykład Joanny Bednarek Online
,
Cykl Niedzielne dyżury na wystawie„Wiek półcienia”
Cykl Autorskie wprowadzenia do wystawy„Wiek półcienia” MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
17:00 Warsztaty Czego sztuka uczy o Ziemi?Warsztaty dla dorosłych MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
17:00 Warsztaty Usłyszeć znikający obrazWarsztaty dla dorosłych MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
Cykl Kameralne oprowadzania po wystawie„Wiek półcienia” MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
17:00 Warsztaty Tokonoma nad WisłąWarsztaty dla dorosłych w PJM MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
17:00 Warsztaty Zapis traconej naturyWarsztaty dla dorosłych MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
19:30 Film „Najszczęśliwsza myśl”pokaz filmu Agnieszki Polskiej w Planetarium CNK Centrum Nauki Kopernik w Warszawie
Wybrzeże Kościuszkowskie 20, Warszawa