Stworzone w ciemności. Wojciech Bruszewski mówi: Eureka!
Wykład Mike’a Sperlingera

  • Stworzone w ciemności. Wojciech Bruszewski mówi: Eureka!

Zapraszamy na wydarzenie zapowiadające otwarcie Archiwum Wojciecha Bruszewskiego w ramach Archiwów Sztuki Współczesnej Muzeum Sztuki Nowoczesne.

Otwarcie Archiwum Bruszewskiego jest planowane na 29 czerwca - tym razem przygotowano je we współpracy z Fundacją Arton.

Mike Sperlinger wygłosi wykład „Stworzone w ciemności. Wojciech Bruszewski mówi: Eureka!”. Odbędzie się także promocja książki „Wojciech Bruszewski. Across Realities” pod redakcją Mariki Kuźmicz, Łukasza Mojsaka i Jakuba Zgierskiego.

Światło wpuszczane do ciemnej przestrzeni przez otwierane pod różnym kątem drzwi; żarówka jarząca się pod wpływem głosu; krzyk, którego modulacja uzależniona była od natężenia oświetlenia… Iluminacja to częsty motyw w twórczości Wojciecha Bruszewskiego. Jaki był cel tych odprawianych przez artystę w ciemnościach rytuałów? Czyżby Bruszewski wierzył w to, że sztuka może być drogą do oświecenia i w jaki sposób łączyło się to z jego praktyką artystyczną, którą opisał jako „zastawianie pułapek na rzeczywistość”?

Mike Sperlinger przez ponad 10 lat był wicedyrektorem LUX, instytucji współpracującej z artystami zajmującymi się wideo i filmem. Jest autorem licznych publikacji dotyczących, fotografii, ruchomych obrazów i sztuki konceptualnej. Obecnie, jako profesor, wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Oslo „Teorię i pisanie”. 

Wojciech Bruszewski był jednym z pionierów polskiej sztuki wideo, sztuki dźwięku oraz wykorzystywania w sztuce nowych technologii komputerowych. W latach 70. współtwórca i jeden z głównych filarów Warsztatu Formy Filmowej, najważniejszej formacji polskiego kina eksperymentalnego. Brał udział w wystawach Documenta 6 (1977) i Documenta 8 (1987) w Kassel.

Publikacja „Wojciech Bruszewski. Across Realities” jest próbą współczesnej rewizji i reinterpretacji dorobku tego wszechstronnego artysty. Zawiera eseje kuratorów i teoretyków sztuki: Davida Crowleya, Mariki Kuźmicz, Michała Libery, Łukasza Mojsaka, Daniela Muzyczuka i Mike’a Sperlingera, którzy poddali szczególnie wnikliwej analizie połączenia między wizualnymi i dźwiękowymi komponentami filmów autora.