Spotkanie z Adolfem Krischanitzem, architektem pawilonu Muzeum nad Wisłą

  • Spotkanie z Adolfem Krischanitzem, architektem pawilonu Muzeum nad Wisłą
    Wizualizacja skali i lokalizacji pawilonu Muzeum nad Wisłą projektu Adolfa Krischanitza

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na spotkanie z Adolfem Krischanitzem, architektem tymczasowego pawilonu wystawowego dla Muzeum nad Wisłą.

W marcu 2017 roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zainauguruje działalność tymczasowego pawilonu wystawowego nad Wisłą zaprojektowanego przez wybitnego austriackiego architekta Adolfa Krischanitza. Pawilon będzie działać na Powiślu do otwarcia docelowej siedziby Muzeum na placu Defilad w 2020 roku.

Adolf Krischanitz w swoim dorobku ma liczne projekty obiektów wystawienniczych, począwszy od rozbudowy wiedeńskiej Secesji, projektów budynków Kunsthalle w Wiedniu i w Krems, po renowację i rozbudowę wiedeńskiego 21er Haus. Podczas spotkania w Warszawie architekt opowie o projektowaniu przestrzeni dla sztuki. Rozmowę poprowadzi architekt Jan Strumiłło.

Pawilon, w którym Muzeum organizować będzie wystawy i wydarzenia towarzyszące, został zaprojektowany jako budowla przenośna, drewniana, do kilkukrotnego wykorzystania. Pierwszą lokalizacją obiektu była działka po enerdowskim Pałacu Republiki w samym centrum Berlina, gdzie w latach 2008-2010 w pawilonie działało Temporäre Kunsthalle – instytucja prezentująca najnowsze zjawiska w sztuce. Czasowe ograniczenie narzucone pawilonowi wystawowemu w Berlinie znalazło swój odpowiednik w przemyślanej, klarownej architekturze Krischanitza. Centralnymi tematami projektu są możliwość szybkich przekształceń, elastyczność i funkcjonalność. Sala wystawowa w pawilonie ma 600 metrów kwadratowych powierzchni, sztuka znajdzie się także na zewnątrz – architekt oddał elewacje budynku we władanie artystom.

Podczas spotkania z architektem zostanie ogłoszony harmonogram konkursu na projekt artystyczny elewacji tymczasowej siedziby Muzeum nad Wisłą, położonej na przedłużeniu ulicy Lipowej, na skwerze Cubryny, w sąsiedztwie Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego i Centrum Nauki Kopernik.

Pawilon został użyczony Muzeum bezpłatnie przez wiedeńską fundację Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, założoną w 2002 roku przez Francescę von Habsburg. Fundacja zajmuje się upowszechnianiem eksperymentalnej sztuki i architektury. 

Muzeum Sztuki Nowoczesnej planuje przez swoją działalność programową wzbogacić Powiśle o nowe miejsce spotkań dla warszawiaków i gości stolicy. 

Adolf Krischanitz (ur. 1946, Schwarzach im Pongau, Salzburg, Austria). Pod koniec studiów na Politechnice Wiedeńskiej, w 1970 roku, założył wraz z Angelą Hareiter i Otto Kapfingerem architektoniczną firmę Missing Link. Był jednym z założycieli, w 1979 roku, magazynu „UmBau” („O budowaniu”) wydawanego przez Austriackie Stowarzyszenie Architektów (ÖGFA), którego prezesem został w 1982 roku. Jako członek, a następnie prezes wiedeńskiej Secesji – Związku Austriackich Artystów (1991–1995), był odpowiedzialny za projekt i organizację wielu wystaw sztuki współczesnej. Krischanitz był wizytującym profesorem w 1989 roku na Uniwersytecie Technicznym w Monachium i podczas wakacyjnych kursów w Karlsruhe (1990), Neapolu (1994–95) i Wiedniu (1996). Od 1992 do 2011 roku był profesorem projektowania i urbanistyki na Uniwersytecie Sztuki w Berlinie. Od 1979 roku Krischanitz pracuje jako niezależny architekt w Wiedniu i Zurychu. 

W jego dorobku znajduje się wiele projektów przestrzeni dla sztuki. Jego realizacje obejmują przebudowę modernistycznego pawilonu 21er Haus w Wiedniu (2007-2012), przebudowę budynków mieszczących kolekcję sztuki w Friedrichshof (2009-2010), projekt tymczasowego pawilonu Temporäre Kunsthalle Berlin (2007-2008), przebudowę i rozbudowę Muzeum Rietberg w Zurychu (2003-2006), prywatne muzeum Gnad & Gawisch w Wiedniu (2003-2006), pawilon Durchhaus w Zurychu (2006), pawilon Architektur Galerie w Berlinie (2005), Kölnischer Kunstverein – Die Brücke (2002-2003), Kunsthalle Wien Karlsplatz (1991-1992) oraz Kunsthalle Wien (2001-2002), Tauernbahnmuseum w jego rodzimym mieście Schwarzach (1998-2001), Pawilon Galerie Karl Pfefferle w Monachium (2001), Kunsthalle Krems w przebudowanej dawnej fabryce Monopolu Tytoniowego (1992-1995), pawilon Traisen (1987-1988), przebudowę i rozbudowę budynku Secesji w Wiedniu (1985-1986).

Architektura pawilonu Temporäre Kunsthalle w Berlinie została nagrodzona w 2009 roku Architekturpreis Berlin.

Portfolio: http://krischanitz.at/

Zobacz także: