Spacer na taśmę nr 3
„Trasa M-Z" z Joanną Zabłocką

  • Spacer na taśmę nr 3

    M. Bogusz, Plansza z propozycją zagospodarowania „Trasy Muzeum-Zalew Zegrzyński”, 1971, kolaż na dykcie, nr inw. Rys.W.12272 MNW, dzięki uprzejmości Muzuem Narodowego w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na na trzeci z czterech spacer dźwiękowy Joanny Zabłockiej inspirowany produkcjami Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.

Tradycje SEPR-u i ekologii akustycznej przecinają się w radykalnym myśleniu o przestrzeni publicznej i wyprowadzaniu sztuki poza mury instytucji. Trudno o śmielszy dowód tych tendencji niż artystyczna „Trasa M–Z” – utopijny projekt Mariana Bogusza i Jerzego Olkiewicza z 1971 roku, łączący Muzeum Narodowe z planowaną filią nad Zalewem Zegrzyńskim. Plastycznej aranżacji odcinka towarzyszyć miała (niezachowana dziś) muzyka jednej z czołowych kompozytorek SEPR-u, Elżbiety Sikory. Ale nie mniej ważna była sama infrastruktura Warszawy, inspirująca nową percepcję dzieł sztuk, podziwianych zwłaszcza przez szyby samochodu. Niespełna 45 lat później z inicjatywy duetu kuratorskiego Magdaleny Nowak i Łukasza Strzelczyka „Trasa” doczekała się własnej wystawy. Nie doczekała się jednak realizacji hardkorowego, 28-kilometrowego spaceru dźwiękowego, jakim – zaryzykujmy stwierdzenie – również mogłaby być w swej istocie.

Trzeciemu z czterech zaplanowanych na 1. połowę 2022 roku spacerów daleko do spontanicznej przechadzki flanera: tym razem za cel obierzemy Zalew Zegrzyński. Wystawiając na próbę entuzjazm wobec modernizacyjnego pędu Warszawy, trasę pokonamy nie pieszo, a komunikacją miejską. Przydadzą się środki na bilety na komunikację miejską (autobusową – ok. 7 zł w jedną stronę), przenośne urządzenie do odtwarzania muzyki (np. telefon typu smartfon) i para słuchawek, potrzebna będzie tylko funkcja odtwarzania muzyki. W piątek rano wyślemy plik do pobrania z instrukcją, ale będzie też udostępniany przed samym spacerem na miejscu.

Początek spaceru: Przystanek PKP Warszawa Powiśle (przed pawilonem górnym)

9.04.2022, g. 11:30–15 (2 godziny spaceru+powrót).
Bardzo prosimy o punktualne przybycie

Liczba miejsc ograniczona. Zgłoszenia udziału prosimy kierować na adres marta.skowronska@artmuseum.pl!

 Koncepcja spaceru dźwiękowego („soundwalk”) sięga lat 70. XX wieku, kiedy to grupa badaczy w Vancouver (z R. Murrayem Schaferem na czele) rozpoczęła program uwrażliwiania na otaczające człowieka środowisko akustyczne („soundscape”). Rosnące zanieczyszczenie hałasem cywilizacyjnym stało się dla nich motywacją do poszukiwań w zakresie pogłębionego słuchania jako narzędzia zmiany świata na lepsze, m.in. poprzez ochronę zrównoważonego, ekologicznego pejzażu dźwiękowego (przedstawionego w na poły utopijnym, na poły edukacyjnym projekcie „strojenia świata”).

Założenia współczesnych soundwalków wykraczają poza problematykę redukcji hałasu, ale jedno pozostaje niezmienne: to „otwieranie uszu” – uważna eksploracja otoczenia za pomocą drugoplanowego w kulturze Zachodu zmysłu słuchu.

Prowadzenie: Joanna Zabłocka, muzykolożka, kontrabasistka in spe, kuratorkaFestiwalu Spacerów Dźwiękowych. W ostatnich latach redaktorka magazynu o muzyce współczesnej „Glissando", publikowała też m.in. w „Ruchu Muzycznym” i „Magazynie Kontakt".

Czym jest Koło Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia?