Spacer na taśmę nr 1
„Spacerek staromiejski" z Joanną Zabłocką

  • Spacer na taśmę nr 1

    kadr z filmu Andrzeja Munka "Spacerek staromiejski", do którego muzyka zrealizowana została w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na na pierwszy z czterech spacer dźwiękowy Joanny Zabłockiej inspirowany produkcjami Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.

Rok 1958, Londyn: młody dziennikarz i przyszły twórca przełomowego World Soundscape Project R. Murray Schafer przesuwa wałek w maszynie do pisania, redagując kolejny wywiad do książki o współczesnych kompozytorach brytyjskich; Warszawa: Andrzej Markowski, Eugeniusz Rudnik i Krzysztof Szlifirski mimochodem przesuwają granice historii ekologii akustycznej, wypuszczając na ekrany 20-minutowy „Spacerek staromiejski”. Skoro zatem wszystkie drogi prowadzą do SEPR-u, którędy do Studia wiodą spacery dźwiękowe? To pytanie, które zwiastuje ryzyko: nikt chyba nie będzie ręczył, że za eksperymentalnymi dźwiękami zawsze kryją się eksperymentalne metody słuchania. To ryzyko, które podejmą cztery soundwalki stawiające sobie za cel augumentację audiosfery SEPR-u, rekonstruowanego dzisiaj przy MSN na warszawskim Placu Defilad.

Pierwszy z czterech zaplanowanych na 1 połowę 2022 roku spacer odbije nieco od Centrum, w ślad pejzażu dźwiękowego Starego Miasta ukazanego w klasycznym obrazie Andrzeja Munka. Obrazoburczym? Pionierskim? Ekolożki akustyczne są podzielone.

Liczba miejsc ograniczona. Zgłoszenia przez grupę Koła Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.

Koncepcja spaceru dźwiękowego („soundwalk”) sięga lat 70. XX wieku, kiedy to grupa badaczy w Vancouver (z R. Murrayem Schaferem na czele) rozpoczęła program uwrażliwiania na otaczające człowieka środowisko akustyczne („soundscape”). Rosnące zanieczyszczenie hałasem cywilizacyjnym stało się dla nich motywacją do poszukiwań w zakresie pogłębionego słuchania jako narzędzia zmiany świata na lepsze, m.in. poprzez ochronę zrównoważonego, ekologicznego pejzażu dźwiękowego (przedstawionego w na poły utopijnym, na poły edukacyjnym projekcie „strojenia świata”).

Założenia współczesnych soundwalków wykraczają poza problematykę redukcji hałasu, ale jedno pozostaje niezmienne: to „otwieranie uszu” – uważna eksploracja otoczenia za pomocą drugoplanowego w kulturze Zachodu zmysłu słuchu.

Prowadzenie: Joanna Zabłocka, muzykolożka, kontrabasistka in spe, kuratorkaFestiwalu Spacerów Dźwiękowych. W ostatnich latach redaktorka magazynu o muzyce współczesnej „Glissando", publikowała też m.in. w „Ruchu Muzycznym” i „Magazynie Kontakt".

Czym jest Koło Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia?