Composers Inside Electronics
Koncert

  • Composers Inside Electronics

    Rainforest IV, David Tudor, John Driscoll, ICA Philadelphia, 1979, fot. Kira Perov.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na wernisaż wystawy “Rainforest V” oraz towarzyszące mu wydarzenia - koncert z kompozycjami Davida Tudora i Phila Edelsteina oraz rozmowę z Johnem Driscollem i Philem Edelsteinem z Composers Inside Electronics

“Microphone” – David Tudor (1970)

Utwór “Microphone” Davida Tudora został napisany dla Pawilonu Eksperymenty w Sztuce i Technologii (Experiments in Art and Technology) na wystawie Expo’70 w japońskiej Osace. Materią tego dzieła stały się odkrycia, jakich dokonywano dzięki współpracy z projektantami systemu nagłośnienia Pawilonu, opartego na 37 głośnikach i rozmieszczonych na planie romboidalnej siatki na ¾ powierzchni lustrzanej.

Tudor wykorzystał zaledwie dwa mikrofony, modulatory audio i wspomniane 37 głośniki. Mikrofony kierunkowe zostały dowolnie skierowane w przestrzeń, a pochwycone w ten sposób dźwięki wzmacniane i sprzężone. Zaprojektowane przez Gordona Mummę modulatory audio umieszczono tak, by różnicowały muzyczną zawartość uzyskanego sygnału.

Ze względu na wysoki poziom hałasu wewnątrz kopuły nigdy nie zarejestrowano tego utworu. Druga realizacja powstała w Mills College w 1973 roku. Tym razem sporządzono nagrania na potrzeby wykonań na żywo – to one wykorzystywane są w obecnym performansie. CIE pracuje teraz nad odtworzeniem wszystkich ośmiu modulatorów, tak by utwór mógł zostać jeszcze raz zrealizowany – tym razem już bez nagrań.

Wykonawcy: John Driscoll i Phil Edelstein

•••

„Impulsions” – Phil Edelstein (2015)

“Impulsions” mogą być potraktowane jak instalacja lub jak performans. Jest to dzieło nieskończone – pomyślane jako pole współpracy wielu wykonawców.
Wykorzystuje impulsowe nagrania rezonansu przedmiotów – wykonawcy emitują impulsy w przestrzeń performansu, posługując się albo nieprzetworzonym zapisem impulsu, albo przekształcając go generatorem pogłosu za pośrednictwem szeregu głośników i obiektów odgrywających rolę transduktorów.

Każdy z wykonawców używa oprogramowania Max/MSP do sterowania parą metronomów, które uruchamiają odtwarzanie szeregu nagrań impulsów. Każde wahnięcie metronomu przesuwa parę fraktali – uzyskiwana pozycja XY pozwala ustalić, które pliki z impulsami są aktualnie odtwarzane. 

Wykonawcy kontrolują szereg zmiennych, takich jak tempo metronomu, głośność nieprzetworzonych impulsów bądź wykorzystanie generatorów pogłosu. Ponadto sieć routingowa wykorzystuje podobne fraktale do różnicowania głośności finalnej i lokalizacja kanałów, pozwalająca na przykład na obracanie i skalowanie fraktali, dzięki czemu wykonawca ma większą kontrolę nad wychodzącym sygnałem.
 
 

JOHN DRISCOLL to członek-założyciel Composers Inside Electronics (CIE); współpracował przy projekcie Rainforest IV od samego początku w 1973 roku. Intensywnie koncertował w Stanach Zjednoczonych i Europie wraz z Composers Inside Electronics, Douglas Dunn & Dancers oraz Davidem Tudorem, a także jako solista. Pracuje z instrumentami robotycznymi, komponuje i tworzy instalacje na potrzeby unikalnych przestrzeni architektonicznych, ruchomych głośników i muzyki do tańca. Zamówienia na muzykę do tańca otrzymywał m.in. od Merce Cunningham Dance Co., Douglas Dunn & Dancers i Dance Construction Company. Jest laureatem licznych nagród, w tym Rezydencji Artystycznej w ramach programu DAAD Berliner Künstlerprogam.

Driscoll pełnił funkcję managera ds. Sztuk i Technologii w New York Hall of Science, gdzie stworzył innowacyjny program rezydencyjny dla artystów. Jest autorem pierwszych interaktywnych eksponatów dla muzeów naukowych na bazie komputerów “Science Links”; kierował rozwijaniem projektu “Sound Sensations” (interaktywna wystawa poświęcona technologiom audio) dla NYHOS.

Założył Shadow Interactive Inc., produkujące oprogramowanie edukacyjne dla Classroom Inc., Shedd Aquarium, Departamentu Zdrowia Stanu Nowy Jork i innych podmiotów. Przez ponad piętnaście lat pracował ze Slingo Inc. nad rozwojem jednej z najpopularniejszych gier online na platformie AOL – “Slingo”, a także maszyn losujących, loterii i gier telewizyjnych.

Driscoll prowadzi wykłady na temat mediów interaktywnych, instalacji dźwiękowych, rozwijania gier online i projektu Rainforest IV. Z Mattem Rogalsky’im napisał artykuł poświęcony Rainforest na potrzeby prezentacji w Getty Museum. Ma tytuł MFA (magistra sztuk) w rzeźbie wydany przez Tyler School of Art i w sztukach interdyscyplinarnych wydany przez SUNY Buffalo.

Dostępne są następujące dzieła i omówienia jego prac: Edition Block/Gramavision “Rainforest IV”, Orange Mountain Music’s “Composers Inside Electronics” – Kitchen Archives No. 4, “20 jahre Inventionen II” – Berliner Künstlerprogramm des DAAD, “Soundings” – Neuberger Museum (video). Obecnie pracuje nad płytą CD ze stworzonym w Berlinie dziełem “Fishing for Sound”.

 

PHIL EDELSTEIN studiował informatykę, teatr, matematykę, fizykę i muzykę elektroniczną z Joelem Chabade’em na Stanowym Uniwersytecie stanu Nowy Jork w Albany, gdzie uzyskał tytuł licencjata w zakresie technologii i sztuki. Był asystentem Alvinia Luciera w Wesleyan University i jednym z założycieli Electronic Body Arts. W okresie nauki w Electronic Music Studio w SUNY Albany zajmował się zastosowaniami software’owych technologii przetwarzania dźwięku cyfrowego i analogowego w czasie rzeczywistym. W latach 1987-2011 był członkiem zarządu Harvestworks.

Jego zainteresowanie nad syntezą wideo, postprodukcją i technologią rejestracji obrazu Pantomation zaowocowało współpracą z reżyserem i twórcą wideo Tomem DeWittem nad takimi dziełami, jak “Philharmonia”, “PWB”, “Multiple Identity Marathon”. W twórczości tej artyści zyskali wsparcie WNYC-TV Lab, NYSCA i Research Foundation of SUNY.

Udział w inspirującym warsztacie New Music in New Hampshire w Chocorua z Davidem Tudorem w 1973 roku przyniósł owoce w postaci szeregu dzieł. Jako jeden z założycieli Composers Inside Electronics już trzecią dekadę niesie w świat dziedzictwo Davida Tudora, wykonując je m.in. w takich miejscach jak Judson Church, Lincoln Center, Mexico City czy Governors Island. Utwór “Shrieks and Nuptials” napisany z Marshą Harris został zarejestrowany na płycie CD The Kitchen Archives No. 4 – Composers Inside Electronics.

Współpracuje z licznymi instytucjami finansowymi w stanie Nowy Jork jako starszy programista i architekt systemów. Wcześniej odpowiedzialny był za prace nad oprogramowaniem do projektów innych korporacji, takich jak Digital Equipment Corporation, Xerox czy GE.


 

Wystawa i inne wydarzenia towarzyszące: