Promocja książki
„Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie”
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na spotkanie wokół publikacji „Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie”, które towarzyszy aktualnej wystawie w Muzeum „Farba znaczy krew.”
Książka, zaprojektowana przez Kaję Kusztrę, składa się z eseju kuratorki, Natalii Sielewicz, pięciu tekstów literackich inspirowanych malarstwem prezentowanym na wystawie lub odnoszących się do niego w sposób metaforyczny, a także z biogramów pięćdziesięciu artystek, zaproszonych do zaprezentowania swoich prac w ramach wystawy.
Katalog jest zarówno uzupełnieniem koncepcji kuratorskiej, jak również rodzajem albumu i przewodnika po współczesnym malarstwie i kobiecym spojrzeniu. Teksty literackie w niej zawarte otwierają nowe pola interpretacji prac prezentowanych na wystawie i stanowią punkt wyjścia do refleksji nad tytułowymi: kobietą, afektem i pragnieniem w malarstwie.
Dnia 25 czerwca o godzinie 18:00 we foyer Muzeum nad Wisłą odbędzie się dyskusja z autorkami esejów: Barbarą Klicką, Aldoną Kopkiewicz, Natalią Malek i Natalią Sielewicz, które poprowadzi krytyczka literacka i teoretyczka queer Marta Konarzewska.
Natalia Sielewicz
historyczka sztuki i kuratorka w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Absolwentka Central Saint Martins College i Courtauld Institute w Londynie. W Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie kuratorowała wystawy: „Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie” (2019), „Chuliganki” (2017), „Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Intymność jako tekst” (2017), „Chleb i Róże. Artyści wobec podziałów klasowych” (2015, wspólnie z Łukaszem Rondudą), „Ustawienia prywatności. Sztuka po internecie” (2014). Kuratorka i producentka licznych performansów ii wydarzeń dyskursywnych. Publikowała w „Artforum”, „Mousse Magazine”, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” i wielu katalogach artystycznych.
Natalia Malek
poetka i kuratorka wydarzeń literackich. Wydała trzy książki poetyckie: Pracowite popołudnia (2010), Szaber, z ilustracjami Joanny Grochockiej (2014) oraz Kord, z fotografiami Anny Grzelewskiej (2017). Laureatka Nagrody im. Adama Włodka. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia (2015, 2018) oraz Nagrody Literackiej im. Wisławy Szymborskiej (2018). Wiersze, teksty o literaturze oraz sztuce publikowała m.in. w „Gazecie Wyborczej”,„Przekroju”, „Piśmie”, „Odrze”, „Dwutygodniku”. Najmłodsza z Solistek z Antologii poezji kobiet (1989–2009), jedna z autorek Warkoczami. Antologii nowej poezji. Od ośmiu lat współtworzy cykl seminariów o literaturze i sztuce kobiet Wspólny Pokój w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie, prowadzi spotkania poświęcone literaturze krajów anglojęzycznych oraz związkom literatury i sztuk wizualnych.
Barbara Klicka
poetka, prozaiczka. Debiutowała w 2000 roku. W latach 2010–2014 pracowała jako redaktorka kwartalnika „Cwiszn”, poświęconego literaturze i sztuce żydowskiej. W 2012 wydała tom same same, nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. W 2016 za książkę nice została uhonorowana Nagrodą Literacką Gdynia.
Aldona Kopkiewicz
autorka książek poetyckich sierpień i Szczodra. Pisze także prozę i eseje (publikowane głównie w „Dwutygodniku”, „Ha!arcie”, „Ricie Baum”, „Twórczości”), bywa dramaturgiem. W 2016 jej książka sierpień została wyróżniona Wrocławską Nagrodą Poetycką Silesius za debiut roku. Za książkę Szczodra otrzymała Nagrodę Fundacji im. Kościelskich
Marta Konarzewska
polonistka, krytyczka literacka, teoretyczka queer. Pracuje nad doktoratem o polskiej literaturze feministycznej. Autorka głośnego tekstu Jestem nauczycielką i jestem lesbijką w „Gazecie Wyborczej”. Organizatorka manif, parad i wieców mniejszościowych. Wicenaczelna lesbijsko-feministycznego magazynu „Furia”.