Premiera książki „Zofia Kulik: Methodology, My Love”

  • Premiera książki „Zofia Kulik: Methodology, My Love”

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie Fundacja Kulik-KwieKulik zapraszają na premierę książki „Zofia Kulik: Methodology, My Love” pod redakcją dr Agaty Jakubowskiej, wydanej przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Siedemnasta pozycja z serii wydawniczej „Muzeum w budowie”, „Zofia Kulik: Methodology, My Love” poświęcona jest twórczości Zofii Kulik. Wśród autorów esejów znajdują się czołowi naukowcy z dziedziny historii sztuki i antropologii, m.in. Tomasz Załuski, Wiktoria Szczupacka, Angela Dimitrakaki, Luiza Nader oraz Michał Murawski. Jest to pierwsza publikacja poświęcona wyłącznie twórczości Zofii Kulik; analizuje ona jej bogaty i złożony dorobek, odnosząc go m.in. do kondycji (post)komunistycznej, intermedialności oraz do warunków, w jakich pracuje artystka-kobieta.

Podczas spotkania promującego publikację obecna będzie sama artystka, a w dyskusji o jej twórczości udział wezmą redaktorka książki, Agata Jakubowska, oraz Tomasz Załuski, autor tekstu How to Live and Work with Two Artistic Biographies: Zofia Kulik's Archival Drive.

Droga artystyczna Zofii Kulik ma dwoistą naturę. W latach 1970–1987 współtworzyła ona z Przemysławem Kwiekiem duet KwieKulik, a następnie rozwinęła karierę indywidualną. Podczas gdy prace KwieKulik zyskały ugruntowaną, centralną pozycję we wschodnioeuropejskim leksykonie sztuki neoawangardowej lat 70. i 80. XX wieku, solowe prace Kulik nie zostały dotąd dogłębnie przemyślane. Prezentowana monografia to pierwsza publikacja poświęcona wyłącznie twórczości Zofii Kulik; analizuje ona jej bogaty i złożony dorobek, odnosząc go m.in. do kondycji (post)komunistycznej, intermedialności oraz do warunków, w jakich pracuje artystka-kobieta. 

Publikacja „Zofia Kulik: Methodology, My Love” powstała we współpracy z Fundacją Kulik-KwieKulik.

dr hab. Agata Jakubowska

historyczka sztuki, profesorka w Instytucie Historii Sztuki UAM w Poznaniu. Autorka i redaktorka, między innymi, „Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek” (Kraków: Universitas, 2004), „Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow” (Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2008), „All-Women Art Spaces in Europe in the Long 1970s” (red. z Katy Deepwell, Liverpool Universyty Press, 2018) a także licznych tekstów poświęconych twórczości kobiet. Prowadzi teraz badania nad historią wystaw sztuki kobiet i przygotowuje monografię Marii Pinińskiej-Bereś.

dr Tomasz Załuski

historyk sztuki i filozof. Adiunkt w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego oraz w Zakładzie Teorii i Historii Sztuki Akademii Sztuk Pięknych
im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Jego badania obejmują nowoczesne i współczesne praktyki artystyczne, ujmowane w kontekstach kulturowych, ekonomicznych i społeczno-politycznych. Autor książki „Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji” (2008), redaktor tomów „Sztuki w przestrzeni transmedialnej” (2010); „Skuteczność sztuki” (2014); „Socrealizmy i modernizacje” (z Aleksandrą Sumorok, 2017); „Wideo w sztukach wizualnych” (z Ryszardem W. Kluszczyńskim, 2018), „Galeria Wschodnia. Dokumenty 1984–2017 / Documents 1984–2017” (z Danielem Muzyczukiem, 2019).

Zobacz także: