Emilia: meble, muzeum, modernizm
Premiera książki

  • Emilia: meble, muzeum, modernizm
    Okładka książki "Emilia: meble, muzeum, modernizm", wyd. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie/Karakter

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na spotkanie promujące książkę „Emilia: meble, muzeum, modernizm”.

W spotkaniu udział wezmą Marcel Andino Velez, Błażej Brzostek, Tomasz Fudala i Maja Wirkus.

Pomiędzy wieżowcami przy warszawskiej ulicy Emilii Plater stoi piętrowy, całkowicie przeszklony pawilon z charakterystycznym, ekspresyjnie łamanym dachem. Pawilon Emilia znany jest doskonale i wielbicielom peerelowskich komedii (to tu toczy się akcja filmu „Nie lubię poniedziałku”), i miłośnikom sztuki współczesnej, i rosnącej rzeszy entuzjastów architektury modernistycznej. Oddany do użytku w 1970 roku, przez lata był najbardziej znanym stołecznym domem meblowym, by w 2012 roku stać się tymczasową siedzibą Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Jako muzeum gościł m.in. odwiedzaną przez tysiące widzów wystawę obrazów Andrzeja Wróblewskiego, ale także skwer sportów zimowych z torami do sankorolek, festiwal muzyki klasycznej Kwartesencja czy pokazy kina awangardowego.

We wszystkich tych rolach sprawdził się znakomicie. Choć z zewnątrz wydaje się niewielki, wewnątrz zaskakuje przestronnością – jest zaprojektowany tak, by pomieścić obszerne ekspozycje, niezależnie od tego, czy pokazywane są tu meble, czy dzieła sztuki. Pawilon Emilia należy do najciekawszych przykładów powojennego modernizmu i jest jednym z ostatnich zachowanych warszawskich pawilonów handlowym z tego okresu. Niestety, grozi mu wyburzenie.

„Emilia: meble, muzeum, modernizm” to portret tego budynku. Pisze o nim – w kontekście odbudowy całego śródmieścia Warszawy i w kontekście absurdów socjalistycznego handlu – historyk Błażej Brzostek, piszą historycy architektury. Przedstawiamy także dzieje „muzeum w sklepie meblowym”, czyli ostatnich kilku lat, kiedy Emilia stała się jednym z najbardziej popularnych i lubianych miejsc na kulturalnej mapie Warszawy. Historycy sztuki i konserwatorzy szukają też odpowiedzi na pytanie, dlaczego najwybitniejsze przykłady polskiego modernizmu są dziś niszczone pod nową zabudowę i jak skutecznie chronić tę architekturę.

Tekstom towarzyszy szeroki wybór zdjęć archiwalnych oraz dokumentacja fotograficzna budynku przygotowana przez znakomitą fotografkę architektury, Maję Wirkus.

Teksty:

Błażej Brzostek, Łukasz Bireta, Aleksandra Kędziorek, Cezary Lisowski, Marcel Andino Velez, dyskusja: Joanna Mytkowska, prof. Waldemar Baraniewski, Tomasz Fudala, Michał Krasucki.

Fotografie:

Maja Wirkus
zdjęcia archiwalne, zdjęcia zrobione przez gości Muzeum
 

Zobacz także: